وضعیت بدنی و ارگونومی

اهمیت توجه به وضعیت بدنی و ارگونومی

اهمیت توجه به وضعیت بدنی و ارگونومی

امروز در اورتینو می‌خواهیم اهمیت توجه به وضعیت بدنی و ارگونومی رو بررسی کنیم . ‫با اورتینو همراه باشین ‫تا به حال کسی بهتون گفته که صاف بایست یا شما رو به خاطر قوز کردن سر میز شام سرزنش کرده؟ این حرفها ممکنه آزاردهنده باشن، اما اشتباه نیستن وضعیت بدنی‌تون اونجوری که می‌شینید یا می‌ایستید پایه تمام حرکاتی هست که ‫بدنتون انجام میده و می‌تونه میزان فشار بر سیستم اسکلتی بدن رو در انجام فعالیتهای مختلف تنظیم کنه ‫این فشارها در مواردی مثل حمل بار یا نشستن در موقعیت‌های نامناسب به بدن وارد میشه و مهمتر از همه، ‫چیزی که همه در تمام روز تجربه می‌کنیم، جاذبه زمین!

توجه به وضعیت بدنی و ارگونومی: کلید سلامت و راحتی در زندگی روزمره

توجه به وضعیت بدنی و ارگونومی بسیار مهم است زیرا تأثیر مستقیمی بر روی سلامت و کیفیت زندگی ما دارد. وضعیت بدنی و ارگونومی به ارتباط و تطابق بدن با محیط کار و فعالیت‌های روزمره مرتبط است.

اهمیت توجه به وضعیت بدنی به معنای حفظ سلامت عمومی بدن است. وضعیت بدنی و ارگونومی نشان دهنده قوت و استقامت عضلات، قدرت قلب و عروق، انعطاف‌پذیری مفاصل و در کل، توانایی بدن در انجام فعالیت‌های روزمره و ورزشی است. با داشتن وضعیت بدنی مناسب، می‌توانید انرژی بیشتری داشته باشید، خستگی را کاهش دهید و به طور کلی، عملکرد خود را بهبود بخشید.

ارگونومی به معنای طراحی و تنظیم محیط کار یا فعالیت به گونه‌ای است که به بهینه‌تر شدن عملکرد و راحتی بدن در انجام آن کمک می‌کند. در محیط کار، ارگونومی شامل طراحی صندلی‌ها، میز کار، ابزارها و تجهیزات است. ارگونومی صحیح می‌تواند کمک کند تا از مشکلاتی مانند درد عضلانی-اسکلتی، کشیدگی‌های عضلانی، اشکال در نگهداری وضعیت صحیح بدن و مشکلات دیگری که ناشی از استفاده نادرست از تجهیزات و محیط کار است، جلوگیری شود.

بيشتر بخوانيد:  اصول نشستن فعال

صاف بایستید!

‫اگر وضعیت بدنی و ارگونومی مطلوب نباشه ماهیچه هاتان باید بیشتر کار کنن تا شما رو صاف و متعادل نگه دارن در این صورت، برخی از ماهیچه‌ها سفت میشن و بعضی دیگه به مرور شُل و بی استفاده! این سازگاری‌های نادرست ماهیچه ای، توانایی بدنتون رو برای مقابله با نیروهای وارده مختل می‌کنن ‫وضعیت بدنی نامناسب موجب ساییدگی و پارگی مفاصل و رباط‌ها شده و احتمال بروز جراحات رو افزایش می‌ده و باعث میشه برخی اندام‌ها مثلا ریه هاتون کارایی کمتری داشته باشن محققان وضعیت نامناسب بدن رو با ایجاد سردردهای مزمن، قوز پشت و کمردرد مرتبط میدونن، ‫اگرچه این مورد تنها دلیل هیچ یک از اونها نیست ‫وضعیت بدن حتی می‌تونه بر وضعیت عاطفی و حساسیت شما به درد تأثیر بگذاره بنابراین، دلایل زیادی برای توجه به وضعیت بدنی خوب وجود داره اما این روزها رسیدن به اون سختتر شده ‫نشستن طولانی در یه وضعیت نامناسب و همینطور استفاده از رایانه یا تلفن همراه که باعث میشه سرتون رو به پایین خم کنید ‫باعث ایجاد حالت نامناسب میشن!

‫بسیاری از مطالعات نشون میده که وضعیت بدنی و ارگونومی افراد جامعه به مرور زمان داره بدتر میشه!

بيشتر بخوانيد:  اصول صحیح نشستن

‫به چه وضعیت بدنی، حالت بدنی خوب می‌گوییم؟

‫ وقتی از جلو یا پشت به ستون فقرات نگاه می‌کنین، ‫همه 33 مهره باید به شکل یک خط مستقیم دیده بشن ‫از پهلو ستون فقرات باید سه انحنا داشته باشه یکی در گردن، ‫یکی در قسمت شونه‌ها و یکی هم در قسمت گودی کمر ‫ستون فقرات موقع تولد به شکل اِس نیست، کمر بچه‌ها فقط یه خمیده سی شکل داره، ‫انحناهای دیگه معمولاً در 12 تا 18 ماهگی ایجاد می‌شن ‫با تقویت ماهیچه‌ها این انحناها به ما کمک میکنن که راست بایستیم و مقداری از استرس ناشی از فعالیت‌هایی مثل راه رفتن و پریدن رو خنثی میکنن البته اگه به درستی تراز شده باشن!

‫وقتی ایستادین، باید بتونین یه خط مستقیم از نقطه‌ای درست جلوی شونه هاتون به پشت باسن تا جلوی زانو تا

‫چند سانتی متر جلوتر از مچ پا بکشین ‫این امر مرکز ثقلتون رو مستقیماً روی تکیه گاه بدنتون نگه می‌داره و به شما امکان می‌ده با ‫کمترین میزان خستگی و فشار به عضلات به طور موثر حرکت کنین اگر بشینین گردنتون باید عمودی باشه، ‫نه اینکه به جلو خم بشه شانه هاتون باید شل باشن و بازوها به تنه نزدیک باشن زانوهاتون ‫باید در زاویه قائم قرار داشته باشن و پاهاتون صاف روی زمین باشن ‫اما اگه وضعیت بدنی و ارگونومی بدنتون خوب نباشه چی؟

وسایل کمکی ارگونومیک

‫سعی کنین محیط اطرافتون رو اصلاح کنین، ‫صفحه نمایش خودتون رو طوری تنظیم کنین که در راستای چشم یا کمی پایین‌تر باشه ‫مطمئن بشین که تمام قسمت‌های بدنتون مانند آرنج‌ها ‫و مچ دستها با استفاده از وسایل کمکی ارگونومیک پشتیبانی میشن، ‫سعی کنید به پهلو بخوابین جوری که از گردنتون حمایت بشه و یه بالش هم بین پاهاتون قرار بدین ‫کفشهایی با پاشنه کوتاه و حمایت مناسب از قوس کف پا بپوشین و از هدست برای تماسهای تلفنی ‫استفاده کنین البته داشتن وضعیت بدنی و ارگونومی بدنی خوب به تنهایی کافی نیست حرکت دادن عضلات و مفاصل بسیار مهمه ‫در واقع، ثابت موندن برای مدت طولانی با وجود حالت بدنی خوب می‌تونه بدتر از وضعیت بد بدن ‫به همراه حرکات منظم باشه، وقتی حرکت می‌کنین، ‫هوشمندانه این کار رو بکنین هر چیزی رو که نگه می‌دارین به بدنتون نزدیک کنین ‫کوله پشتی باید با کمرتون در تماس باشه و به شکلی متقارن حمل بشه اگر زیاد می‌شینید، ‫بلند شین و هر از گاهی تحرک داشته باشین ‫و حتمنِ حتما ورزش کنید، استفاده از ماهیچهها، علاوه بر تمام مزایایی که برای مفاصل، استخوانها، مغز و قلبتون داره اونارو به اندازه کافی قوی نگه می‌داره تا از شما حمایت کنن ‫و اگه واقعاً نگران هستین با یه فیزیوتراپ مشورت کنین چون باید واقعا صاف بایستید.

‫اورتینو به فکر سلامتی شماست!

بيشتر بخوانيد:  انواع کمربند طبی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه