مجله ortino

درد پشت زانو

علت و درمان درد پشت زانو

همه چیز درباره علت و درمان درد پشت زانو

زانو به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و پرکارترین مفاصل بدن همواره در معرض آسیب‌های متعدد و کشیدگی و درد قرار دارد. یکی از دردهای شایع در ناحیه‌ی زانو، درد پشت زانو است که گاهی اوقات در حین حرکت حس می‌شود و گاهی اوقات حتی در حالت ثابت نیز وجود دارد. گاهی اوقات این دردها به‌خاطر کشیدگی مفصل یا وارد شدن ضربه پدیدار می‌شوند و به مرور زمان و با استراحت رفع می‌شوند؛ اما گاهی اوقات برای درمان درد پشت زانو نیازمند مراجعه به پزشک خواهید بود. در واقع ابتدا باید ریشه و زمینه‌ی این دردها مشخص شود و سپس با توجه به منشأ این مشکل، برای درمان درد پشت زانو اقدام کنید. در این مطلب از اورتینو به بررسی دلایل درد پشت زانو و شیوه درمان درد پشت زانو بپردازیم. اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتری در این مورد دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: فروش اینترنتی زانوبندهای طبی تخصصی

دلایل درد پشت زانو

مهم ترین دلایل درد پشت زانو

اگر درگیر دردهای مزمن در ناحیه‌ی زانو هستید، دانستن اینکه درد زیر زانو نشانه چیست و چه عواملی باعث آن می‌شود، می‌تواند شما را در کنترل و درمان آن یاری دهد. درد پشت زانو می‌تواند به خاطر گرفتگی و کشیدگی‌های ساده باشد یا دلایل جدی داشته باشد که در این صورت  باید سریعاً برای تشخیص و درمان درد پشت زانو به پزشک مراجعه نمایید.

از جمله مهم‌ترین دلایل درد پشت زانو می‌توان به گرفتگی، کیست بیکر، آسیب دیدن مینیسک، گشاد شدن سرخ‌رگ پشت زانو، آرتروز، آسیب‌دیدگی رباط، همسترینگ و تاندونیت عضله‌ی ساق پا اشاره کرد که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره علت و درمان درد ناگهانی زانو

درد پشت زانو پس از فعالیت‌های سنگین

کار کشیدن بیش از اندازه از عضلات می‌تواند سبب گرفتگی پشت زانو شود. همچنین انجام فعالیت زیاد یا ورزش‌هایی نظیر کوهنوردی، دویدن و دوچرخه سواری می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شده و سبب شود که دردهایی در ناحیه‌ی میان کاسه زانو و استخوان ران احساس کنید.

  • گرفتگی ناگهانی پا

مواردی مثل استفاده‌ی بیش از حد از مفصل زانو، کم آبی و مشکل عصبی می‌تواند سبب گرفتگی رگ پشت ساق پا شود. این درد معمولاً شدید و ناگهانی است و چندان هم طولانی نخواهد بود. درمان درد رگ پشت زانو در این حالت روش خاصی ندارد و با چند دقیقه استراحت و ماساژ می‌توان آن را برطرف کرد.

  • کیست بیکر

کیست بیکر یکی از شایع‌ترین دلایل درد در ناحیهی پشت زانو است؛ کیست بیکر یک توده‌ی مایع است که در پشت زانو تجمع کرده و باعث تورم و درد می‌شود. کیست بیکر معمولاً در ابتدا کوچک است و درد زیادی هم ایجاد نمی‌کند و ممکن است تشخیص داده نشود؛ اما با گذشت زمان و در صورت بزرگ شدن کیست ممکن است عضلات مجاور نیز تحت تاثیر قرار بگیرند یا این‌که فشار زیادی به تاندون و اعصاب این ناحیه وارد شود که این موارد باعث درد و کشیدگی پشت زانو خواهند شد.

در صورتی که کیست منجر به فشار آوردن به عصب‌ها شود، احساسی نظیر سوزن سوزن شدن خواهید داشت و گاهی اوقات این دردها به قدری شدید است که در باز و بسته شدن مفصل اختلال ایجاد می‌کند. کیست بیکر حتی گاهی اوقات می‌تواند به اندازه یک توپ تنیس بزرگ شود. اما خوشبختانه وجود این مشکل عمدتاً جای نگرانی ندارد؛ اما درمان آن در کاهش درد پشت زانو کاملا موثر است.

درد پشت زانو

  • آسیب دیدگی عضله همسترینگ

پارگی یا کشیدگی عضله‌ی دو سر ران، عضله‌ی نیم غشایی یا عضله‌ی نیم وتری که در قسمت پشت ساق پا قرار دارد می‌تواند سبب بروز درد در این ناحیه شود. کشیده شدن بیش از حد عضله می‌تواند سبب پارگی آن شده و در این صورت شاید حتی به چند ماه زمان برای درمان درد پشت زانو نیاز باشد. مشکل آسیب دیدگی همسترینگ و کشیدگی تاندون پشت زانو در ورزش‌ها و فعالیت‌های سرعتی شایع‌تر است.

  • آرتروز

آرتروز همواره یک دلیل بالقوه برای انواع دردهای استخوانی و مفصلی در بدن است. آرتروز به زبان ساده التهاب سطوح درون مفصل و ساییدگی مفاصل است که انواع مختلفی دارد. آرتروز روماتوئید می‌تواند یکی از دلایل درد در ناحیه‌ی پشت زانو باشد که علائمی چون درد، تورم و ایجاد محدودیت در دامنه‌ی حرکتی دارد.

اگر علت درد پشت زانو به‌خاطر آرتروز باشد، شدت درد با توجه به پیشرفت آرتروز و میزان ساییدگی استخوان‌ها متفاوت است. گرچه آرتروز درمان قطعی ندارد؛ اما با انجام برخی راهکارهای درمانی می‌توان تا حدودی علائم و دردهای آن را کنترل کرد.

  • آسیب‌دیدگی رباط و تاندون‌ها

رباط و تاندون‌ها بافت‌های فیبری هستند که ارتباط میان استخوان‌های مفصل زانو را برقرار می‌کنند. جهش‌های ناگهانی، فعالیت‌های فیزیکی سنگین، دویدن‌‌ و ایستادن‌های طولانی، باعث آسیب به رباط و تاندون‌ها می‌شود. پارگی مینیسک زانو و آسیب و پارگی رباط صلیبی از جمله آسیب‌های شایعی است که باعث درد در این نواحی می‌شود. آسیب‌دیدگی‌های این دسته نیازمند زمان زیاد برای ترمیم و درمان هستند.

بیشتر بخوانید: زانوبند طبی بعد از عمل جراحی

انواع روش های درمان درد پشت زانو

همان‌طور که گفتیم درد زانو می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که هر کدام از این دلایل روش‌های درمانی خاص خود را دارند. برخی روش‌های درمانی نظیر ورزش برای درمان درد پشت زانو و یا ماساژ در خیلی از اوقات می‌توانند در کنترل درد موثر باشند. با این حال در صورتی‌که علائم و دردهای شدید و غیر قابل تحملی را در ناحیه‌ی پشت زانو احساس می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص صحیح و مشخص شدن علت، راهکاری صحیح برای درمان درد پشت زانو به شما ارائه دهد.

گاه این راهکارهای درمانی می‌تواند مواردی چون تجویز استراحت، فیزیوتراپی و تمرینات خاص باشد و گاهی هم حتی ممکن است به جراحی نیاز باشد.

پشت زانو

راهکارهای خانگی برای درمان درد پشت زانو

دردهای مفاصل عمدتاً به‌خاطر فعالیت‌های زیاد یا حرکات نادرست پدیدار می‌شوند و می‌توان با استراحت کافی و یکسری راهکارهای خانگی درمان زانو علائم درد را کاهش داد. از جمله مهم‌ترین راهکارها برای درمان خانگی درد پشت زانو و کاهش درد آن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استراحت:

شاید نتوان استراحت را یک کار درمانی به حساب آورد؛ اما استراحت برای دردهای مفصلی و استخوانی که ناشی از آسیب‌ها و فعالیت باشد همیشه جوابگو خواهد بود. عدم کار کشیدن زیاد از زانوها و فشار نیاوردن به مفصل زانو می‌تواند در تسریع ترمیم بافت‌های آسیب دیده موثر باشد. ماساژ دادن نیز می‌تواند موثر باشد؛ اما طریقه ماساژ پشت زانو نیز مهم است.

  • استفاده از بادکش:

یکی از راهکارهای مفید خانگی برای درمان درد پشت زانو استفاده از بادکش درمانی است. بادکش با افزایش جریان خون و کاهش التهاب در کاهش درد زانو موثر است. طریقه بادکش زانو کار چندان سختی نیست؛ اما بایستی بدانید که کدام نقاط را بادکش کنید.

  • استفاده از کمپرس سرد:

اگر درد شدیدی در ناحیه‌ی زانو احساس می‌کنید، استفاده از کمپرس سرد می‌تواند با کاهش جریان خون موجب کاهش درد شود. برای این کار کمپرس سرد را 15 الی 20 دقیقه بر روی مفصل قرار دهید و سپس آن را چند دقیقه بردارید تا ناحیه مربوطه گرم شود و مجدد این کار را تکرار کنید.

  • استفاده از زانوبند:

فشرده سازی و استفاده از زانوبندهای کشی نیز می‌تواند در تسکین درد، و حتی با ثابت نگه داشتن مفصل زانو در درمان درد پشت زانو موثر واقع شود.

  • بالا نگه داشتن پاها:

هنگام خوابیدن و دراز کشیدن، با قرار دادن چند عدد بالش در زیر پاها و قرارگیری آن در ارتفاع بالاتر، می‌توان از دردهای زانو تا حدی کاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه