مجله ortino

علت و درمان زانودرد

علت و درمان زانودرد چیست؟

 علت و درمان دردزانو چیست؟

زانو درد بیماری شایعی است که ممکن است در تمام سنین رخ دهد. و علت و درمان زانودرد موارد زیادی میباشد . زانو درد امکان دارد بر اثر وارد شدن ضربه یا صدمه دیدن زانو باشد و یا ممکن است به شکل یک بیماری مزمن بروز کند. البته مسائل زیادی مثل افزایش سن، اضافه وزن، آرتروز، نقرس، روماتیسم و… باعث زانو درد می شود و علت و درمان زانودرد باید توسط پزشک متخصص بررسی و مشخص شود.

علائم زانو درد

میزان درد زانو در افراد مختلف بسیار متفاوت است. علت و درمان زانودرد  زیر معمولا نمایانگر بیماری زانو درد می باشد.

  • ورم و سفت شدن زانو
  • ضعیف شدن یا ناپایداری حرکات زانو
  • صدا دادن مفاصل زانو
  • عدم توانایی صاف کردن زانو

بهترین درمان زانو درد چیست؟

روش های درمانی زیادی برای رفع مشکل زانو درد وجود دارد که البته باید بسته به نوع مشکل زانو برای درمان آن اقدام کرد. به همین دلیل قبل از هر درمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد و دلیل بوجود آمدن درد زانو را مشخص کرد. برای درمان زانو درد چندین روش و همچنین درمان غیر جراحی زانو وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

بيشتر بخوانيد:  قیمت انواع زانوبند طبی

استفاده از زانوبند طبی

بهترین موارد استفاده از این زانوبندهای طبی آسیب‌های ورزشی، زانو بند های توانبخشی، پس از جراحی زانو و یا پس از جراحی رباط صلیبی قدامی از بریس‌ زانو عملکردی پس از آسیب دیدن زانو و همچنین برای حمایت از زانوی در حال التیام استفاده می‌شود. نوع بریس عملکردی مورد نیاز به نوع آسیب بستگی دارد، زانوبند طبی عملکردی مختلفی برای درمان پارگی رباط‌ صلیبی قدامی، صلیبی خلفی، جانبی داخلی و جانبی خارجی و آسیب‌های ترکیبی وجود دارد . شرکت بانیان طب سرو مفتخر به تولید پیشرفته ترین زانوبند های طبی در ایران است که شما میتوانید محصولات مربوط به زانوبند طبی اورتینو در صفحه زانوبند های طبی اورتینو مشاهده بفرمایید.

دلایل زانودرد و فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی و ورزش برای زانو برای افزایش دامنه حرکتی زانو و تحرکت درست زانو است. به طور کلی فیزیوتراپی یک برنامه جامع برای درمان یا بهبود عملکرد عضلات، عصب ها، مفاصل و رباط های مفصل زانو است.

لیزر درمانی زانو درد

لیزر درمانی روشی است که از آن برای بهبود بافت عضلات استفاده می شود که با بهبود بافت میتوان درد بیماری زانو درد را کم کرد. در این روش به کاهش و حذف درد، ورم و التهاب، اسپاسم و بهبود عملکرد عضلات کمک می شود.

ورزش برای درمان زانودرد

حرکت های ورزشی زانو درد

انجام حرکت های ورزشی منظم می تواند به کاهش درد و از بین رفتن درد ناشی از آرتروز و سایر مشکلات کمک کند. حرکت های ورزشی باعث تقویت عضلات قوی می شود و  دامنه حرکتی مفاصل را بازیابی می کند.

تزریق کورتیکو استروئید و اسید هیالورونیک

تزریق مستقیم موارد کورتیکو استروئید و اسید هیالورونیک در مفاصل آسیب دیده می تواند به کاهش التهاب و درد ناشی از زانو کمک کند. این تزریق بیشتر برای افراد بیماران مبتلا به زانو درد متوسط تا شدید استفاده می شود.

تزریق زانو

بهترین داروی زانو درد

بهترین و موثرترین محصولات و مکمل های درمان کننده درد زانو شامل پودر کلاژینو ویشارد، قرص استئوپلاس یورو ویتال، قرص کارتیژن مکس نیچرز اونلی، قرص استئو فلکس پلاس هلث اید و قرص فلکس افکتز کاستوم  می باشد.

زانو درد از اعصاب

زانو درد عصبی زمانی بوجود می آید که ساختارها و عضلات اطراف مفاصل به عصب مفصل زانو فشار وارد کنند. زمانی که این مشکل بوجود می آید، به عصب زانو آسیب وارد می شود و در نتیجه عصب به درستی کار نمی کند. عوامل زیر می تواند باعث بوجود آمدن زانو درد عصبی شوند.

  • چمباته زدن برای طولاتی مدت
  • آسیب دیدن رباط های زانو
  • پا روی پا انداختن
  • بی تحرک ماندن طولانی زانو
  • فشرده شدن طولانی مدت پا
  • تومور یا کیست زانو

بيشتر بخوانيد:  زانو بند طبی پا پرانتزی 

زانو درد بارداری

دلیل اصلی وجود زانو درد در دوران بارداری، عارضه اضافه وزن مادر می باشد که در طی بارداری به آن دچار می شود. در دوران بارداری مفصل های بدن مادر نسبت به قبل از بارداری نرم تر شده و در واقع آماده تولد نوزاد می شوند. در دوران بارداری زمانی که بدن مادر وزن اضافه می کند، فشار عضلانی روی سایر بخش های بدن مانند رحم، مفاصل و استخوان های کف لگن مادر نیز افزایش پیدا می کند و همین دلیل باعث بروز درد زانو در دوران بارداری می شود.

بهبود زانو درد با ورزش

یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل زانو درد انجام حرکات ورزشی زانو درد و تمرینات دامنه حرکتی  به صورت مداوم است. البته لازم است قبل از انجام ورزش با پزشک متخصص مشورت کنید تا دچار مشکلات جدی تری نشوید.

ورزش های همچون نزدیک کردن پاها به یکدیگر، خم کردن زانو بدون وزنه، تمرین رکاب زدن در هوا، کشش مچ پا، کشش ساده عضلات پا، کشش زانو و بالا آوردن پا می تواند به بهبود حرکات پا و زانو کمک کند.

معاینه کشکک زانو

آموزش ورزش های زانو درد

  • نزدیک کردن پاها به یکدیگر

برای انجام این ورزش یکی از پاهایتان را روی صندلی بگذارید و پای دیگر را به حالت کشیده روی زمین قرار دهید. پای روی زمین را تا کف صندلی بالا بیاورید و ده ثانیه در همین موقعیت بمانید و این حرکت را برای پای دیگر هم انجام دهید.

  • خم کردن زانو بدون وزنه

از یک صندلی یا دیوار برای حفظ تعادل خود استفاده کنید و بر روی یک پشتی بنشینید. پای چپ خود را بالا بیاورید و تا زمانی که زانو یک زاویه نود درجه ایجاد کرد مکث کنید و ده ثانیه در همین موقعیت بمانید و برای پای دیگر همین حرکت را تکرار کنید.

  • تمرین رکاب زدن در هوا

برای شروع این ورزش به پشت بخوابید و هر دوپا را بالا بیاورید و پاها را به شکل رکاب زدن در هوا حرکت دهید.

  • کشش مچ پا

یک کش بدنسازی را در گودی کف پا قرار دهید و پاها را دراز کنید و کش را تا زمانی که به کل پا به فشار برسد بکشید و برای پنج ثانیه در این وضعیت بمانید و برای پای دیگر هم تکرار کنید.

  • کشش ساده عضلات

روی زمین بنشینید و پاهای چپ خود را دراز کنید و با دستانتان پنجه پا را نگه دارید و در حدود پنج ثانیه در همین حالت بمانید و برای پای دیگر دوباره تکرار کنید.

  • کشش زانو

پای راست را روی پای چپ قرار دهید و پای راست را به پشت باسن خود ببرید و دست راست را بر پشت ساق پا حلقه کنید و آن رابه طرف سینه خود بکشید. در این حرکت به مدت پنج ثانیه بمانید و برای پای دیگر خود تکرار کنید.

  • بالا آوردن پا

به پشت خود دراز بکشید و پای راستتان را به سمت بالا خم کنید و زاویه 90 درجه ایجاد کنید و پای چپ را به صورت کشیده بر روی زمین قرار دهید. در این حرکت به مدت 10 ثانیه بمانید و برای پای دیگر دوباره تکرار کنید.

درمان قطعی زانودرد

درمان قطعی زانو درد (علت و درمان زانودرد)

درمان قطعی برای زانو درد وجود ندارد اما با استفاده از دارو ها و  روش های ورزشی و فیزوتراپی می توان تا حد امکان درد و تورم ناشی از این مشکل را کاهش داد.

بيشتر بخوانيد:  زانو بند طبی بعد از عمل جراحی

علت تق تق زانو

علت صدا دادن زانو می تواند بر اثر آزاد شدن هوای اضافه جمع شده در محل مفصل زانو باشد و یا به دلیل تصحیح موقعیت مفصل در هنگام وارد شدن فشار بیش از حد به آن یا ایجاد سایش در محل مفصل باشد. البته برای تشخیص دقیق تر علت بروز تق تق زانو، بهتر است با پزشک متخصص صحبت کنید.

سوزش زانو

احساس سوزش در زانو ممکن است نشان دهنده مشکلی بزرگ باشد که نیازمند تشخیص و درمان توسط پزشک است. سوزش در جلوی زانو معمولا نتیجه آسیب دیدگی و التهابات تاندون ها، کندرومالسی، آرتریت می باشد.

سوزش کنار زانو نتیجه وجود سندروم ایلیوتیبیال یا پس انسریت بورسیت (التهابات مخاطی در زانو) است.

سوزش پشت زانو می تواند به دلیل پارگی رباط، پارگی غضروف، کیست بیکر (ورم و برجستگی پشت زانو) باشد.

چگونه می‌توان از عود دررفتگی کشکک زانو جلوگیری کرد؟

اگر زانو درد کند چه کنیم؟ (علت و درمان زانودرد)

علت و درمان زانودرد از خفیف تا شدید متغیر است ،زانو درد عارضه ای است که هیچ کسی دوست ندارد تجربه کند. اما یکی از شایع ترین مشکلات در همه سنین است. اما اگر دچار درد زانو شدید باید به دنبال دلیل و بعد از آن به دنبال بهترین روش درمان آن باشید. دلیل ها و روش های متعددی برای بوجود آمدن و درمان این بیماری وجود دارد. اما ابتدایی ترین کار بعد اطلاع از زانو درد، این است که به پزشک مراجعه کنید تا علت این درد به طور تخصصی مشخص شد . زمانی که علت مشخص شود به راحتی می توانید به دنبال درمان آن باشید.

درد پشت زانو سیاتیک

درد پشت زانو یک درد بسیار شایع است. عارضه های مختلفی وجود دارد که باعث درد پشت زانو می شود. یکی از بارز ترین عارضه ها، درد سیاتیک پشت زانو است. درد سیاتیک به دلیل فشرده سازی ریشه های عصب از ناحیه کمر یا فشرده سازی عصب از بافت نرم در باسن بوجود می آید.

درد مفاصل زانو

درد مفصل زانو به خاطر سایش و پارگی ساختار های مختلف زانو بوجود می آید. این علائم ممکن است به دلیل فعالیت های روزانه، بلندکردن اشیا و… باشد. باید توجه کنید که آسیب های مفصلی زانو به آرامی و در طول زمان بوجود می آید و ممکن است درد زیادی را به خود به همراه داشته باشد.

بيشتر بخوانيد:   زانو بند طبی توانبخشی

ساییدگی زانو چیست؟

آرتروز زانو رایج ترین مشکل درد زانو است.می توان علت و درمان زانودرد را  غضروف های انتهای استخوان زانو را تحت تاثیر قرار می دهد دانست که دچار فرسایش آن ها می شود و در نتیجه باعث بروز درد در ناحیه زانو می شود. این عارضه به مرور باعث سفت و خشک شدن غضروف ها می شود و درنتیجه زانو دچار عارضه ساییدگی می شود.

علت درد کشکک زانو

علت درد کشک زانو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اصولا زانو درد و درد کشک زانو به دلیل ساییدگی غضروف و مفصل و یا مشکلات شل شدن کاسه زانو، درد، ورم، شکستگی، دررفتگی و… باشد. شایع ترین علت ها برای بوجود آمدن درد کشک زانو میتواند بد قرار گرفتن زانو، در رفتگی کشکک زانو، آسیب دیدگی زانو و صافی کف پا باشد. همچنین یکی از راه های درمان کشکک زانو استفاده از زانوبندهای طبی مخصوص درد کشکک زانو میباشد.

علت درد زانو هنگام راه رفتن

علت درد زانو به هنگام راه رفتن می تواند بر اثر آسیب دیدگی، فعالیت بیش از حد، آرتروز و یا اضافه وزن باشد. زانو درد به طور ناگهانی رخ می دهد و ممکن است هیچ علت خاصی هم نداشته باشد. اما همین درد ممکن است در آینده زانو و حرکت کردن پا را دچار مشکل کند. بهتر است زمانی که دچار درد زانو می شوید، به دکتر مراجعه کنید و از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

زانوبند طبی پست آپ

آرتروز زانو (علت و درمان زانودرد)

علت و درمان زانودرد از خفیف تا شدید متغیر است ، بالا رفتن سن مهم ترین علت بروز بیماری آرتروز زانو است. با این حال بسیاری از افراد جوان هم ممکن است به بیماری آرتروز زانو مبتلا شوند. در اکثریت افراد علت ابتلا به آرتروز مفاصل ارثی است و در برخی دیگر عامل ابتلا به آرتروز زانو، آسیب های زانو، عفونت و حتی اضافه وزن می باشد. آرتروز زانو یک بیماری جدی است که باعث خشکی، درد، بی حرکتی و تغیر شکل مفاصل زانو می شود.

بيشتر بخوانيد:   زانوبند آنلودر مخصوص آرتروز

زانو درد از علائم بارداری

با افزایش وزن در زنان باردار، امکان فشار بر همه ی اعضای بدنشان بوجود می آید. معمولا در طول این 9 ماه فشار به رحم، مفاصل، رباط ها و… وارد می شود. فشار بر روی زانو یکی  دیگر از مشکلاتی است که در بارداری بوجود می آید. البته این مشکل بعد از زایمان بر طرف می شود؛ اما بهتر است در هنگام بارداری مراقبت بیشتری انجام شود تا از بروز مشکلات جدی تر زانو جلوگیری شود.

چرا کشکک زانو از یک طرف به سمت دیگر حرکت می‌کند؟

علت درد هر قسمت زانو (علت و درمان زانودرد)

علت و درمان زانودرد از خفیف تا شدید متغیر است و گستردگی آن می‌تواند از درد ملایم تا درد طاقت فرسا و تیرکشنده متفاوت باشد. این درد می‌تواند به طور ناگهانی و یا به تدریج در طول زمان بروز پیدا کند، همچنین ممکن است به صورت پیوسته یا متناوب باشد.

مشکلاتی که باعث می شود عملکرد صحیح هر زانو را مختل کند، باعث بروز درد زانو هم می شود. اما بروز درد در هر قسمت زانو متفاوت است. در ادامه قصد داریدم به بررسی علت و درمان زانودرد در قسمت های مختلف زانو بپردازیم.

درد پشت زانو

درد پشت زانو یک علامت شایع برای کیست بیکر است، که در اثر تجمع مایع سینوویال در پشت زانو، بوجود می آید. مایع سینوویال سطوح درون مفصل را لغزنده می کند و اصطحکاک بین غضروف های آن را کاهش می دهد. علائم ناشی از کیست زانو، به طور دوره ای زیاد و کم می شوند. علاوه بر این، این عارضه آسیب طولانی مدتی به زانو وارد نخواهد کرد.

علت درد زانو چپ و راست

مفصل زانو بزرگترین مفصل در کل بدن است و وجود درد در مفصل زانو امکان دارد فقط در زانوی راست یا چپ بروز دهد.  ممکن  علت و درمان زانودرد مختلف می باشند. درد هر زانو امکان دارد بر اثر آسیب دیدگی، ورزش نادرست، فشار بیش از حد، درد زانوی دونده (سندروم درد پاتلوفمورال)، آرتروز، نرم شدن غضروف کشک زانو، بوریست (ورم کیسه های مفصلی)، کیست بیکر و… بوجود بیاید.

علت درد کنار زانو

درد کنار زانو می تواند بر اثر جراحت یا آسیب دیدگی زانو بوجود بیاید. بوجود آمدن ورم در رشته فیبروزی سختی که از خارج ران پا به سمت استخوان درشت نی امتداد پیدا می کند، می توان علت بوجود آمدن درد کنار زانو باشد. بیماری هایی از جمله سندروم باند ایلیوتیبال، پارگی مینیسک کنار،  آسیب رابط طرفی خارجی، آرتروز زانو و… هم میتوانند علت بروز درد کنار زانو شوند.

درد زیر زانو

درد زیر زانو یک علامت شایع برای کیست بیکر می باشد که در اثر تجمع مایع سینوویال در زیر زانو، ایجاد می شود. علت و درمان زانودرد و درد زیر زانو نیز مختلف است . مایع سینوویال سطوح داخل مفصل را لغزنده می کند و اصطکاک بین غضروف های آن را کاهش می دهد. علاوه بر این درد پشت زانو می تواند نشانه ترومبوز عمیق وریدی ( لخته ی خون در پا) باشد که یک عارضه بسیار خطرناک است و علائمی  شبیه کسیت بیکر دارد. اگر در زیر زانو و ساق پای خود درد و کبودی شدیدی وجود دارد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

سبد خرید فروشگاه

محصولات اورتینو را فقط از سایت رسمی اورتینو خریداری فرمایید

.

X