درد کشکک زانو (پاتلا)

مشکل درد کشکک زانو (پاتلا)

مشکل درد کشکک زانو(پاتلا) چیست؟ راه‌های درمان

درد کشکک زانو که به عنوان زانوی دوندگان نیز شناخته می‌شود، موجب تحلیل رفتن غضروف زیر کشکک و نرم شدن آن می‌شود. این عارضه در بین جوانان، ورزشکاران و افراد مسن شایع‌تر است. بسیاری از افراد ممکن است درد کشکک زانو را نادیده بگیرند که این موضوع می‌تواند به مشکلات جدی‌تر منجر شوددر این مقاله تجهیزات پیشرفته ارتوپدی اورتینو به بررسی بیماری پاتلا، علت، روش های درمان  ، روش پیشگیری آن می‌پردازیم‌.

پاتلا یا درد کشکک زانو

بیشتر بخوانید: محافظ پیشرفته کشکک زانو اورتینو

درد کشکک زانو

پاتلا یا درد کشکک زانو معمولاً به عنوان یک آسیب ناشی از استفاده بیش از حد در ورزش شناخته می‌شود و اغلب می‌توان پس از چند روز استراحت از تمرینات، بهبودی قابل توجهی در آن مشاهده کرد در برخی موارد، پاتلا به دلیل ناهماهنگی محور زانو رخ می‌دهد و در نتیجه، درد کشکک زانو با استراحت کاهش نمی‌یابد.

علائم زانوی دوندگان شامل درد زانو و حس ساییده شدن استخوان‌ها به یکدیگر است، اگرچه گاهی ممکن است این وضعیت بدون هیچ علامتی باشد. در این صورت فرد آسیب دیده به پزشک مراجعه نمی‌کند و این بیماری نهفته در بدن او باقی می‌ماند‌‌. این وضعیت می‌تواند باعث تشدید درد کشکک زانو و کاهش کیفیت زندگی فرد شود. تقویت کشکک زانو از طریق فیزیوتراپی می‌تواند به شکل قابل توجهی در درمان درد غضروف پاتلا مؤثر باشد. اگر درد شدید باشد، امکان جراحی نیز وجود دارد.

 

مکان دقیق کشکک زانو کجاست؟

پاتلا یا کشکک که به عنوان کاسه زانو نیز شناخته می‌شود، یک استخوان مثلثی، کوچک و پهن است که جزو بزرگ‌ترین استخوان‌های ساق پا محسوب می‌شود و در جلوی مفصل زانو قرار دارد. این عضو ضخیم روی زانو را پوشانده و از ساییدگی زردپی یا تاندون چهارسر ران که منجر به درد کشکک زانو می‌شود، جلوگیری می‌کند. اگر ما دچار بی ثباتی کشکک زانو شویم و کشکک زانو نتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد، ممکن است منجر به درد کشکک زانو شود.

و عملکرد کشکک به گونه‌ای است که خم شدن زانو به سمت جلو را مهار می‌کند.

پتلا کجاست

درجه‌بندی نرمی کشکک زانو

شدت بیماری زانوی دوندگان یا درد کشکک زانو بین اعداد ۱ تا ۴ قرار دارد که درجه (گرید) ۱ کمترین شدت و گرید ۴ بالاترین شدت پاتلا را نشان می‌دهد.

گرید ۱:

غضروف زانو در گرید یک دچار نرم‌شدگی شده است.

گرید ۲:

این درجه به نرم شدن غضروف و ظهور ویژگی‌های غیرطبیعی در آن اشاره دارد و این تغییرات می‌تواند یکی از دلایل اصلی درد کشکک زانو باشد که نیاز به درمان فوری دارد. معمولاً به عنوان آغاز فرآیند از بین رفتن بافت در نظر گرفته می‌شود.

گرید ۳:

در این مرحله، کشکک زانو به دلیل نرم شدن غضروف، بافت نازک‌تری پیدا می‌کند و غضروف فعال‌تر تحلیل می‌رود.

گرید ۴:

این درجه بسیار شدید درد مفصل کشکک زانو بوده که نشانگر تخریب قابل توجه غضروف و قرار گرفتن استخوان زیرین آن در معرض آسیب است. این به معنای وقوع سایش استخوان به استخوان در زانو است.

علت بروز درد کشکک زانو

علت بروز درد کشکک زانو

کشکک زانو به طور طبیعی در جلوی مفصل زانو قرار دارد. وقتی زانو خم می‌شود، پشت کشکک روی غضروف استخوان ران (فمور) در ناحیه زانو می‌لغزد. کشکک از طریق تاندون‌ها و رباط‌ها به استخوان ران و ساق پا متصل است. درست حرکت نکردن هر کدام از اجزا، باعث ساییده شدن کشکک روی استخوان ران می‌شود. با تحلیل رفتن کشکک به علت ساییدگی، بیماری پاتلا بوجود می‌آید. علت حرکات نامناسب کشکک زانو موارد زیر هستند:

1- صدمات و آسیب‌ها:

صدمات مستقیم یا مکرر به زانو ممکن است باعث آسیب به غضروف‌های کشکک شوند. به عنوان مثال، ضربه، فشار مکرر و خطوط حاد در ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال، دوچرخه‌سواری و سایر ورزش‌ها که نیاز به خم شدید زانو دارند.

2- التهابات زانو:

التهابات مفصل زانو، آرتریت روماتوئید می‌تواند باعث درد کشکک زانو شود‌.

3- تحمل بیش از حد:

اعمال فشار و تحمیل زیاد بر روی زانو ممکن است منجر به نرمی غضروف‌های کشکک شود، مانند وزنه‌برداری یا فعالیت‌هایی که نیاز به خم شدید زانو دارند.

4- پیری و افزایش سن:

با گذشت زمان و پیری، غضروف‌های بدن قابلیت خودترمیمی خود را از دست می‌دهند و به نرمی و ترک خوردگی حساس‌تر می‌شوند. این امر می‌تواند باعث تسهیل حرکت زانو و کاهش انعطاف پذیری غضروف آن شود.

5- عوامل ساختاری:

بعضی افراد به طور طبیعی در مواجهه با عوامل ساختاری مانند نقص قَوْس زانو یا عدم تعادل عضلات پا و زانو، بیشتر دچار نرمی غضروف کشکک زانو می‌شوند.

علائم درد کشکک زانو

علائم درد کشکک زانو

علائمی که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم برای تشخیص بیملری پاتلا بسیار حائز اهمیت هستند:

1- درد:

درد زانو، یکی از علائم شایع درد کشکک زانو است، که معمولاً در داخل یا پشت زانو، به ویژه هنگام حرکت و فعالیت‌هایی مانند پلنگ زدن، پله رفتن یا نشستن بر روی زانو، احساس می‌شود.

2- تورم:

افزایش نرمی غضروف کشکک زانو ممکن است باعث تورم و ورم زانو شده که اغلب در ناحیه بالای کشکک زانو مشاهده می‌شود.

3- صدای زانو:

هنگامی که افراد حرکت می‌کنند، ممکن است برخی از آن‌ها صدای خراشیدن یا تق تق در زانوهای خود را بشنوند که این صداها ناشی از اصطکاک بین سطوح غضروفی و عامل درد کشکک زانو است.

4- محدودیت حرکت:

گاهی اوقات، اگر غضروف کشکک زانو نرمی کافی نداشته باشد، می‌تواند باعث محدودیت در حرکت زانو شود و فرد ممکن است در خم و دراز کردن زانو دچار سختی شود.

5- لغزش و عدم استحکام:

در موارد خطیر کاهش نرمی غضروف کشکک زانو، افراد ممکن است احساس ناپایداری یا لغزش در زانوهای خود داشته باشند که می‌تواند به عدم استحکام زانو و دشواری در انجام فعالیت‌های روزمره منجر شود.

لطفاً به خاطر داشته باشید که این توصیفات عمومی هستند و نشانه‌ها و شدت آنها ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

تشخیص درد کشکک زانو

تشخیص درد کشکک زانو

در پی معاینه، پزشک نواحی متورم و حساس به درد در زانو و نحوه قرارگیری کشکک نسبت به ران را بررسی می‌کند. اگر کشکک با ران در یک راستا قرار نداشته باشد، احتمال بیماری پاتلا وجود دارد. همچنین، پزشک با وارد کردن فشار با مقاومت ثابت، میزان شدت درد کشکک زانو را مورد بررسی قرار می‌دهد‌. البته پزشکان با انجام مراحل زیر نیز به بررسی وجود و شدت پاتلا می‌پردازند:

  • انجام عکس رادیو گرافی ، قرار گیری نامناسب کشکک زانو، آرتروز و … را نشان می‌دهد‌.
  • برای تشخیص پارگی یا ساییدگی غضروف‌ها، از عکس برداری MRI استفاده می‌شود.
  • آرتروسکوپی زانو برای مشاهده داخل مفصل زانو استفاده می‌شود. این فرآیند از طریق قرار دادن یک اندوسکوپ و یک دوربین درون مفصل زانو انجام می‌شود.
  • جهت سنجیدن میزان تورم و تشخیص آرتریت از آزمایش خون استفاده می‌شود‌.

درمان درد کشکک زانو

درد کشکک زانو، حالتی است که در آن غضروف پشت پاتلا آسیب دیده و فرسوده می‌شود. درمان این مشکل معمولاً شامل روش‌های غیرجراحی مانند استراحت، استفاده از یخ، اعمال فشار، بالا نگه‌داشتن زانو و فیزیوتراپی است. در این قسمت هرکدام را جداگانه بررسی می‌کنیم:

1- استراحت:

زمانی که استراحت کافی داشته باشید و از زانو‌های خود کمتر استفاده کنید، فشار کمتری به زانو‌ها وارد می‌شود و در نهایت به مرور زمان به بهبودی درد کشکک زانو دست پیدا می‌کنید.

2- یخ درمانی:

برای کاهش التهاب و تورم، کیسه یخ را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و چندین بار در روز استفاده کنید. کیسه یخ را مستقیماً روی پوست پاتلا قرار ندهید و بین هر بار استفاده، حداقل یک ساعت فاصله بگذارید.

3- فشار:

می‌توانید از بانداژهای کشی، مانند محافظ پیشرفته کشکک زانو اورتینو، برای فشار اوردن و کاستن درد و تورم زانو بهره ببرید.

4- بالا گرفتن پا:

در طول روز، زانوی خود را چندین بار بالاتر از سطح قلب قرار دهید و برای مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در این حالت بمانید.

5- روش غیر تهاجمی فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی با تقویت عضلات چهار سر ران، همسترینگ و عضلات نزدیک کننده و دور کننده ران، باعث استحکام و تعادل عضلانی شما می‌شود. این تعادل باعث قرارگیری مناسب و تراز شدن زانو‌ها خواهد شد.

انجام ورزش‌هایی مانند شنا، دوچرخه ثابت که نیازی به تحمل کردن وزن بدن ندارد برای درمان درد کشکک زانو مناسب است. سفت کردن عضله و رها کردن آن به تعداد دفعات زیاد مانند ورزش ایزومتریک در جهت حفظ توده عضلانی و تقویت کشکک زانو بسیار مناسب است.

6- جراحی:

همانطور که گفته شد، در بیماری کندرومالاشی پاتلا ممکن است نیاز به جراحی آرتروسکوپی برای ارزیابی و تعیین شدت ناهم ترازی زانو باشد. این جراحی شامل وارد کردن یک دوربین از طریق یک برش بسیار ریز به داخل مفصل می‌شود.

استفاده از جراحی آرتروسکوپی می‌تواند مشکلات موجود در مفصل را بهبود بخشد. یکی از تکنیک‌های معمول این جراحی، رهاسازی جانبی است که در آن برخی از لیگامان‌های زانو برای کاهش تنش و افزایش محدوده حرکت بریده می‌شوند.

جراحی‌های دیگر مانند: پیوند غضروف، هموار سازی سطح پشتی کشکک زانو و تغییر محل اتصال عضلات ران نیز وجود دارند که هرکدام با توجه به شدت بیماری درد کشکک زانو انجام می‌شوند.

7- استفاده از داروهای ضد التهاب

یکی از روش‌های درمان پزشکان این است که برای مدت چند هفته، داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن را برای فرد آسیب دیده تجویز می‌کنند که این داروها باعث کاهش التهاب اطراف مفصل می‌شوند.

استفاده ترکیبی از این روش‌ها به بهبود و تسکین درد کشکک زانو کمک بسیار زیادی می‌کند.

روش جراحی برای درمان درد غضروف کشکک زانو

روش جراحی برای درمان درد غضروف کشکک زانو

جراحی می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های درمان نرمی غضروف کشکک زانو مطرح باشد. با این حال، قبل از تصمیم‌گیری درباره نوع و شدت مشکل، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید‌. شدت مشکل زانوی شما و نظر پزشک در نوع عمل جراحی تاثیر بسزایی دارد. انواع روش‌های جراحی بیماری پاتلا شامل موارد زیر می‌شوند:

1- برش و ترمیم غضروف:

در این روش، بخش‌های آسیب‌دیده غضروف برداشته می‌شود و سپس پزشک با استفاده از تکنیک‌های مختلف جراحی آن را ترمیم می‌کند. این روش معمولاً برای ترمیم آسیب‌های کوچک غضروف به کار می‌رود.

2- حذف کردن بخشی از غضروف آسیب دیده:

در این روش، بخش آسیب‌دیده از غضروف کشکک زانو جراحی می‌شود تا درد کشکک زانو کاهش یافته و عملکرد مفصل زانو بهبود یابد.

3- ترمیم غضروف با استفاده از غضروف سالم:

در این روش از جراحی، پزشک غضروفی از ناحیه دیگر بدن مانند داخل زانو را به منطقه آسیب دیده انتقال می‌دهد و به ترمیم غضروف برای کاهش درد کشکک زانو کمک می‌کند.. بعد از جراحی، باید به مراقبت های بعد از عمل جراحی کشکک زانو توجه فرمایید زیرا  ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا بهبودی کامل حاصل شود و بتوانید به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید. احتمالاً نیاز به فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: زانوبند های طبی مخصوص درد کشکک زانو

 درمان خانگی در کشکک زانو

تعدادی روش‌های خانگی موثر وجود دارند که تا حد بسیار زیادی به بهبود درد کشکک زانو یا پاتلا کمک می‌کنند‌. روش‌هایی مانند: یخ درمانی، استراحت و عدم فعالیت‌های زیاد و مکرر با زانو، استفاده از زانو بند طبی اورتینو، انجام تمرینات برای تقویت عضلات ران و پیگیری روش‌های طب سنتی.

همچنین، بهره گیری از دیگر روش‌هایی که شامل استفاده از روغن‌های ضد التهاب مانند روغن زیتون و آووکادو، مصرف گیاهان دارویی مثل زنجبیل و کرفس، ماساژ دادن با روغن‌های ضد التهابی هستند، نیز کمک بسزایی در جهت بهبود و درمان پاتلا می‌کنند. پیش از شروع هر نوع درمان خانگی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راه‌حل‌ها را برای وضعیت خاص خود پیدا کرده تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود.

 پیشگیری از درد کشکک زانو

با رعایت کردن موارد زیر می‌توانید تا حد زیادی از بروز و تشدید درد کشکک زانو جلوگیری کنید:

  • تنش مکرر به زانوهای خود را کاهش دهید و در صورت لزوم از زانوبند طبی اورتینو استفاده کنید.
  • عضلات چهارسر، همسترینگ‌ها و عضلات نزدیک کننده و دورکننده ران را تقویت کرده و تعادل عضلانی را در خود بوجود بیاورید.
  • استفاده از کفی‌های مناسب برای کفش‌هایتان بسیار ضروری است، زیرا این کفی‌ها با افزایش قوس کف پای شما، فشار وارد شده به زانوهایتان را کاهش می‌دهند و همچنین هم‌راستا سازی کشکک با سایر بخش‌های اندام تحتانی را تسهیل می‌کنند.
  • حتماً به این نکته توجه کنید که اضافه وزن می‌تواند فشار مضاعفی را بر زانوهایتان اعمال کند. با حفظ وزن مناسب، می‌توانید از بار اضافی فشار بر زانوها و سایر مفاصل خود جلوگیری کنید. مراحل موثری که پزشکان و متخصصان تغذیه برای کاهش وزن توصیه می‌کنند عبارتند از:
  1. کاهش یا عدم مصرف قند و چربی
  2. مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل
  3. انجام دادن حداقل سی دقیقه در روز ورزش یا پیاده روی

ورزش مناسب برای درد کشکک زانو

پل زدن، تقویت دورکننده‌های ران، کشش عضلات ساق پا، کشش عضله سولئوس، موبیلیزاسیون کشکک و اسکات کنار دیوار ورزش‌هایی بوده که تا حد بسیار زیادی برای درمان و بهبود تسکین درد کشکک زانو مناسب هستند. بطور کلی درصورت داشتن درد زیاد مشورت کردن با پزشک یا فیزیوتراپیست را در اولویت قرار دهید‌.

چه فعالیت‌هایی وضعیت کندرومالاسی پاتلا را وخیم تر می‌کنند؟

در ادامه، فعالیت‌هایی که عارضه درد در کشکک زانو را بدتر می‌کنند، برای شما بیان می‌کنیم:

  • ناگهان از روی صندلی برخاستن
  • نشستن برای مدت طولانی
  • استفاده از پله بصورت مکرر در روز
  • چهار زانو نشستن
  • زانو زدن

درد کشکک زانو بیماری‌ای است که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع توسط یک متخصص جراحی زانو می‌تواند به مرور زمان مشکلات بیشتری ایجاد کند.. این بیماری تغییرات و وضعیت غضروف زیرین زانو را نشان می‌دهد. اگر این عارضه به موقع توسط متخصصان درمان نشود، ممکن است به آرتروز مفصل زانو منجر شود، به خصوص اگر بخشی که کاسه زانو و استخوان فمور به یکدیگر متصل می‌شوند، آسیب ببیند.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با درد کشکک زانو یا پاتلا، علت و درمان آن آشنا کردیم‌ و بیان کردیم افراد مسن و افراد ورزشکاری که بیشتر از مفصل زانو استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند‌. همچنین، بیان کردیم که اکثر مواقع این مشکل بدون عمل جراحی درمان می‌شود، اما اگر شدت آسیب دیدگی زیاد باشد با مشورت پزشک متخصص امکان عمل جراحی نیز وجود دارد.

توجه داشته باشید که از انجام هرگونه خوددرمانی بدون مشورت با پزشک پرهیز کنید. استاندارد نبودن راه درمان، باعث بیشتر شدن درد پاتلا می‌شود‌. قابل توجه است که، اورتینو با ارائه محصولات پزشکی متنوع مانند زانو بند که تاثیر بسزایی در بهبود و درمان درد مفصل کشکک زانو دارند، در خدمت شماست. با مراجعه به سایت اورتینو می‌توانید محصول دلخواه خود را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

سبد خرید فروشگاه

محصولات اورتینو را فقط از سایت رسمی اورتینو خریداری فرمایید

.

X