مجله ortino

11 روش درمان خانگی زانو درد

11 روش درمان خانگی زانو درد

11 روش درمان خانگی زانو درد

متأسفانه در عصر حاضر زانو درد از جمله درد‌هایی است که افراد در سنین بالا و یا حتی در جوانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. علت زانو درد می‌تواند عوامل مختلفی همچون وزن زیاد، کفش نامناسب، آسیب دیدگی رباط، آسیب تاندون پا و… باشد. خوشبختانه در بسیاری از مواقع نیازی به درمان‌های سنگین پزشکی و دارویی نیست و شما می‌توانید با اصلاح بخشی از عادت‌های روزمره خود این درد را کاهش داده و یا درمان کنید. در این مطلب از اورتینو قصد داریم در مورد درمان خانگی زانو درد و انواع روش‌های آن صحبت کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

انواع روش‌ های درمان خانگی زانو درد

بیشتر بخوانید: قیمت زانو بند طبی برای درمان آسیب های زانو

انواع روش‌ های درمان خانگی زانو درد

1) فعالیت و تحرک فیزیکی:

فعالیت فیزیکی یکی از بهترین روش‌های درمان زانو درد می‌باشد. فعالیت بدنی سلامت بافت غضروف‌ها را افزایش داده و خطر ابتلا به آرتروز و استئوآرتریت (OA) که یکی از شایع‌ترین دلایل زانو درد می‌باشد را کاهش می‌دهد. همچنین فعالیت فیزیکی با تقویت عضلات پا می‌تواند زانو درد ناشی از ضعف عضلانی را درمان کند.

از جمله فعالیت‌هایی که می‌تواند به درمان زانو درد شدید کمک کند می‌توان به یوگا، شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی اشاره کرد.

2) حالت نشستن صحیح:

برخی مواقع علت زانو درد افراد نحوه غلط نشستن آن‌ها است و اصلاح حالت نشستن می‌تواند نوعی درمان خانگی زانو درد محسوب شود. نشستن به گونه‌ای که بر روی زانو فشار مضاعفی را وارد کند می‌تواند به درد شدید زانو منجر شود. به عنوان مثال نشستن طولانی مدت بر روی صندلی‌های بیش از اندازه کوتاه یا بلند یا مبل‌هایی که شخص در آن فرو می‌رود بدن را در وضعیت نامناسبی قرار داده و می‌تواند در طولانی مدت منجر به زانو درد شود.

گاهاً می‌توانید با نشستن بر روی یک بالش مناسب و استاندارد از بروز درد زانو جلوگیری کنید؛ البته در نظر داشته باشید که قرار دادن یک بالش در زیر زانو می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

یکی دیگر از عوامل مهم زانو درد استفاده از کفش نامناسب می‌باشد. همچنین برای افراد مبتلا به آرتروز نشستن‌های طولانی می‌تواند یک عامل تحریک‌کننده برای زانو درد باشد.

بیشتر بخوانید: زانوبند طبی بعد از عمل جراحی

ورزش برای درمان زانو

3) کاهش وزن و رژیم غذایی:

درمان زانو درد خانگی در بعضی افراد تنها با کاهش وزن و داشتن یک رژیم غذایی مناسب امکان‌پذیر است. همانطور که می‌دانید تحمل وزن بدن بر عهده زانو و پا‌ها می‌باشد؛ بنابراین طبیعی است که در افراد سنگین وزن، زانو‌ها به علت تحمل وزن بالا در معرض استهلاک بیشتری قرار بگیرند. افراد می‌توانند با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن به درمان خانگی زانو درد خود در طولانی مدت کمک کنند.

4) تمرینات تقویتی:

همان طور که گفتیم در برخی مواقع درد زانو ناشی از ضعف عضلات اطراف آن است. عضلات زانو شامل عضلات چهار سر ران، عضلات جلو و طرفین ران می‌باشد که در تمریناتی که فیزیوتراپ به بیمار توصیه می‌کند تقویت شده و به درمان درد شدید زانو کمک می‌کند.

5) درمان RICE:

یکی از روش‌های درمان خانگی زانو درد روش RICE می‌باشد که شامل چهار بخش است:

R: حرف R به معنای استراحت (rest) می‌باشد. شما با داشتن استراحت کافی می‌توانید تا حد زیادی درد زانو را کاهش دهید.

I: حرف I به معنای قرار دادن کمپرس یخ (ICE) بر روی زانو می‌باشد. شما می‌توانید با قرار دادن یک کمپرس یخی به کاهش تورم عضلات خود کمک کنید.

C: حرف C به معنای فشردن (compression) می باشد. به این معنا که برای بهبود درد زانو می‌توانید به کمک باندهای کشی عضله آسیب دیده را بانداژ کنید.

E: حرف E به معنای بالا نگه داشتن (Elevation) می باشد. به این معنا که شما باید عضله آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

6) سرما و گرما:

سرد و گرم کردن در درمان درد قسمت تحتانی کمر و بهبود درد آرتروز تا حد زیادی مؤثر است. می‌توانید از یک بطری آب گرم یا دستمال گرم استفاده کرده و با اعمال گرما موجب کاهش سفتی و روان کردن عضلات خود شوید. همچنین می‌توانید با استفاده از تکه‌ای یخ پیچیده شده در پارچه به منظور کاهش تورم، درد و التهاب زانو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: زانوبند طبی آرتروز

Home treatment of knee pain with exercise

7) مصرف دارو‌های مناسب:

گاهی اوقات مصرف دارو‌های ضد التهاب استروئیدی و یا سایر دارو‌های مناسب برای درمان زانو درد می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب باشد. برخی از این دارو‌ها با نسخه پزشک و برخی از آن‌ها بدون نسخه پزشک نیز قابل دریافت می‌باشند؛ اما بهتر است در هر حالت پیش از مصرف دارو با یک پزشک متخصص مشورت کنید. از جمله دارو‌هایی که برای درمان خانگی درد زانو مناسب هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هیالورونیک اسید درون مفصلی
  • دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی
  • کپسایسین موضعی
  • دارو‌هایی مانند استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن را که می‌توان بدون نسخه پزشک نیز تهیه کرد. گفتنی است که این داروها به علت دارا بودن ماده ضد افسردگی ممکن است برای درمان خانگی سوزش و درد زانو مؤثر باشند.

8) استفاده از روغن‌های گیاهی (آروماتراپی):

بر طبق تحقیقاتی که طی سال‌های اخیر انجام شده است یکی از بهترین انواع درمان خانگی گرفتگی زانو، ماساژ آن با روغن یا پماد‌های گیاهی مانند روغن‌های حاوی زنجبیل، پرتقال، کنجد، دارچین و کندر می‌باشد.

9) درمان خانگی زانو درد با سرکه سیب:

معمولاً درمان‌های خانگی و گیاهی اولویت بیشتری نسبت به درمان‌های پزشکی دارند و در صورت حاد نبودن شرایط بهتر است از درمان زانو درد خانگی بهره‌مند شوید. یکی از بهترین درمان‌کننده‌های گیاهی برای درمان خانگی زانو درد سرکه سیب می‌باشد.

بد نیست بدانید که از سرکه سیب در انجمن آرتریت آمریکا به عنوان یک اسطوره غذایی یاد می‌شود و بر طبق برخی تحقیقات منتشر شده، سرکه سیب دارای خاصیت ضد التهاب بوده و می‌تواند به تسکین درد زانو کمک کند.

10) درمان خانگی زانو درد با طب سوزنی:

طب سوزنی یکی از شیوه‌های سنتی درمان بوده که از گذشته تا حال حاضر همچنان جایگاه خود را در طب سنتی حفظ کرده است. بر طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ توسط جمعی از دانشمندان به انجام رسید، طب سوزنی می‌تواند با بهبود عملکرد زانو و تسکین درد آن به عنوان یک کمک‌کننده برای درمان استئوآرتریت مورد استفاده قرار گیرد.

11) درمان خانگی زانو درد با ماساژ:

افراد در هر سنی ممکن است به زانو درد مبتلا شوند. انجام یکسری ماساژ‌های مخصوص می‌تواند یک راه درمان زانو درد در جوانی و پیری باشد. در ماساژ زانو باید تمامی حرکات توسط خود شما و یا ماساژور در حالتی که فرد نشسته و زانو‌ها رو به جلو و پا‌ها روی زمین صاف باشد انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: خرید کمربند طبی

برای انجام ماساژ زانو در ابتدا دست‌های خود را به حالت مشت درآورید و ده بار با هر دو دست به قسمت میانی، بالایی و پایینی ران ضربه بزنید و این کار را سه بار با فاصله زمانی کم تکرار کنید.

به عنوان یک حرکت مفید دیگر به آرامی بنشینید و به صورت کاملاً صاف کف پای خود را بر روی زمین قرار دهید. سپس در قسمت داخلی و خارجی ران دست خود را از قسمت بالای ران تا زانو بکشانید. بد نیست بدانید که به طور کلی ماساژ عضلات ران تأثیر مثبتی بر درمان خانگی زانو درد دارد.

کلام آخر

در این مطلب تلاش بر این بود که شما را با انواع درمان خانگی زانو درد آشنا کنیم تا در صورتی که از این درد رنج می‌برید بتوانید تا حد زیادی در خانه آن را تسکین داده و یا درمان کنید. در صورتی که در این مورد همچنان ابهامی در ذهن شما وجود دارد می‌توانید با مشاوران اورتینو در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

سبد خرید فروشگاه

محصولات اورتینو را فقط از سایت رسمی اورتینو خریداری فرمایید

.

X