عدم تعادل مچ پا

دلایل عدم تعادل مچ پا

دلیل عدم تعادل مچ پا

یکی از مشکلاتی که ممکن است هر کس با آن درگیر شود، عدم تعادل مچ پا است. این مشکل دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد و فرآیند درمان نیز با توجه به عامل اصلی بروز این مشکل انجام خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا به شایع‌ترین دلایل عدم تعادل مچ پا بپردازیم؛ علاوه بر این، تعدادی از روش‌های درمانی مرسوم را نیز معرفی خواهیم کرد. اگر شما نیز به نوعی با این مشکل درگیر هستید، تا انتهای این مطلب با اورتینو همراه باشید.

مهم ترین علائم عدم تعادل مچ پا

بیشتر بخوانید: قیمت مچبندهای پا

مهم ترین علائم عدم تعادل مچ پا

بهتر است تا قبل از این که به دلایل بروز این مشکل بپردازیم، راه‌های تشخیص آن را مورد بررسی قرار دهیم. تعدادی از علائم عدم تعادل مچ پا عبارتند از:

بی‌حس شدن ساق یا کف پا:

با توجه به این که بسیاری از دلایل عدم تعادل مچ پا به سیستم عصبی بدن مرتبط می‌باشد، بی‌حس شدن ساق یا کف پا می‌تواند یکی از علائمی باشد که در نهایت به عدم تعادل مچ پا ختم خواهد شد.

احساس ضعف و ناتوانی در ساق پا:

بسیاری از عصب‌های اصلی که به مچ پا می‌رسند، از ساق پا رد شده و با این قسمت درگیر هستند. اگر عضلات شما از توانایی مناسبی برخوردار هستند، اما با این حال در ناحیه ساق پا احساس ضعف و ناتوانی دارید، ممکن است با عدم تعادل مچ پا درگیر شوید.

کشیده شدن پا بر روی زمین هنگام راه رفتن:

یکی دیگر از نشانه‌های عدم تعادل مچ پا، کشیدن شدن پا بر روی زمین می‌باشد. هنگامی که عضلات مرتبط با مچ پا دچار مشکل می‌شوند، پایین و بالا شدن مچ در هنگام راه رفتن دچار اختلال می‌شود.

احساس ضعف و ناتوانی در ساق پا

در این بخش سه مورد از مهم‌ترین علائم عدم تعادل مچ پا را معرفی کردیم؛ اکنون می‌توانیم به ریشه‌های بروز این مشکل بپردازیم.

شایع‌ترین دلایل عدم تعادل مچ پا

همانطور که در ابتدای کار گفتیم، دلایل عدم تعادل مچ پا بسیار گسترده هستند. تعدادی از شایع‌ترین دلایل عبارتند از:

آسیب دیدن عصب سیاتیک:

عصب سیاتیک قطورترین عصب بدن است که از کمر آغاز شده و تا انتهای پا ادامه می‌باشد. یکی از دلایلی که ممکن است به عدم تعادل مچ پا ختم شود، آسیب دیدن این عصب است.

بیماری‌های وراثتی:

یکی دیگر از دلایل عدم تعادل مچ پا، می‌تواند به بیماری‌های وراثتی مرتبط شود. گاهی اوقات یک سری مشکلات در ژن افراد نهفته هستند که بعد از نسل‌های متوالی این مشکل بروز کرده و آن‌ها را درگیر می‌کند.

مشکلات مغزی:

اولین و مهم‌ترین بخش از سیستم بدنی انسان، مغز است. مغز در واقع مرکز فرماندهی بدن می‌باشد و هر گونه مشکل در عملکرد آن، می‌تواند به اختلالات متنوعی بدل شود.

آسیب دیدن عصب پرونئال:

عصب پرونئال در واقع بخشی از عصب سیاتیک بوده که از بالای حفره پشت زانو، از این عصب جدا می‌شود. عصب پرونئال در تمامی طول ساق پا حضور داشته و هر گونه آسیب‌دیدگی آن می‌تواند به مشکلاتی همچون عدم تعادل مچ پا منجر شود.

پارگی دیسک کمر:

یکی از عجیب‌ترین مشکلاتی که می‌تواند بر روی تعادل مچ پا تاثیر بگذارد، پارگی دیسک کمر است. داخل دیسک کمر ماده‌ای قرار دارد که هنگام وارد شدن به خون، می‌تواند سیستم عصبی بدن به خصوص عصب‌های مرتبط با مچ پا را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد آن‌ها را مختل کند.

بیشتر بخوانید: دلایل افتادگی مچ پا و درمان آن

بیماری‌های عصبی عضلانی:

این دسته از بیماری‌ها می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند؛ از عوامل محیطی گرفته تا عوامل وراثتی. یکی از معروف‌ترین بیماری‌های عصبی عضلانی که می‌تواند شما را با عدم تعادل مچ پا درگیر کند، بیماری ام‌اس می‌باشد. عصب‌هایی که در بدن قرار دارند معمولا توسط یک غشا به نام میلین محافظت می‌شوند و بیماری ام‌اس هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به این غشا حمله کرده و به آن آسیب می‌رساند. این اتفاق می‌تواند باعث آسیب‌های دائمی یا موقتی به سیستم عصبی شده و مشکلات مختلفی را برای شما به وجود آورد.

سریعا به پزشک مراجعه کنید!

همانطور که در بخش قبلی مطالعه کردید، عدم تعادل مچ پا می‌تواند دلایل بسیار گسترده‌ای داشته باشد. یکسری از این دلایل از جمله بیماری ام اس می‌توانند آسیب‌های دائمی و جبران ناپذیری را به شما وارد کنند. با توجه به این موضوع پیشنهاد می‌کنیم تا هر گاه دچار مشکلات عصبی عضلانی از جمله عدم تعادل مچ پا شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

پزشک متخصص با انجام آزمایشات مختلف ریشه‌ی اصلی بیماری را پیدا کرده و فرآیند درمان را در سریع‌ترین زمان ممکن شروع خواهد کرد. انجام تصویربرداری‌های مختلف از جمله سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی می‌تواند نتایج خوبی را به شما ارائه دهد. علاوه بر این دو، آزمایشات عصبی از جمله آزمایش EMG نیز تاثیرگذار هستند.

شایع‌ترین دلایل عدم تعادل مچ پا

 

نوع درمان توضیحات
تمرینات تقویتی مچ پا انجام تمرینات مخصوص برای تقویت عضلات مچ پا.
فیزیوتراپی مراجعه به فیزیوتراپیست برای راهنمایی در تقویت عضلات و بهبود تعادل.
استراحت و کاهش فعالیت‌های فشار‌آور بر مچ پا استراحت و کاهش فعالیت‌هایی که فشار بر مچ پا اعمال می‌کنند.
استفاده از کمپرس یخ استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم و درد.
بالا نگه داشتن پا بالا نگه داشتن پا برای کاهش تورم.
باندپیچی یا استفاده از مچ بند باندپیچی یا استفاده از مچ بند پا برای محافظت و حمایت بیشتر.
انجام تمرین‌های تقویتی و تعادلی مخصوص مچ پا انجام تمرین‌های تقویتی و تعادلی مخصوص مچ پا.
کاهش وزن کاهش وزن در صورت نیاز برای کاهش فشار بر مچ پا.
استفاده از داروهای ضد التهابی یا تزریق کورتیزون استفاده از داروهای ضد التهابی یا تزریق کورتیزون در صورت لزوم.
فیزیوتراپی یا جراحی در مورد مشکلات جدی‌تر، ممکن است نیاز به فیزیوتراپی یا حتی جراحی باشد.

روش‌های درمان عدم تعادل مچ پا

تعدادی از مهم‌ترین روش‌های درمان عدم تعادل مچ پا عبارتند از:

استفاده از دارو:

معمولا برای مشکل عدم تعادل مچ پا از داروهای ضد التهاب استفاده می‌شود.

استفاده از تجهیزات توانبخشی:

در بسیاری از اوقات پزشکان استفاده از تجهیزات توانبخشی را پیشنهاد می‌کنند. این تجهیزات سبب می‌شوند تا مچ پا در حالتی معقول قرار گرفته و اختلالی در انجام فعالیت‌های روزانه ایجاد نکند.

فیزیوتراپی:

یکی از روش‌های مرسوم برای درمان انواع بیماری‌های عصبی عضلانی، فیزیوتراپی می‌باشد. فیزیوتراپ‌ها با استفاده از تجهیزاتی به خصوص به توانمند کردن قسمتی که دچار مشکل شده است می‌پردازند. این که کدامیک از روش‌های فیزیوتراپی برای توانبخشی مورد استفاده قرار بگیرد، به ریشه‌ی عدم تعادل مچ پا بستگی دارد.

انجام تمرینات ورزشی:

انجام تمرینات ورزشی بدون آسیب‌ترین روش برای درمان عدم تعادل مچ پا می‌باشد. پس از این که ریشه‌ی مشکل شناسایی شد، اگر با انجام ورزش درمانی قابل حل بود، متخصصان این حوزه برنامه‌ای تخصصی را ارائه داده و آن را به شما آموزش می‌دهند. با تکرار این تمرین‌ها به مرور زمان بهبود را احساس خواهید کرد.

روش‌های درمان عدم تعادل مچ پا

بیشتر بخوانید: علت ضعف رفتن ساق پا چیست؟

عمل جراحی:

آخرین قدم برای درمان عدم تعادل مچ پا، انجام عمل جراحی است. هنگامی که هیچکدام از روش‌هایی که گفته شد تاثیر قابل قبولی در درمان عدم تعادل مچ پا نداشته باشند، عمل جراحی صورت می‌پذیرد.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا علاوه بر بررسی دلایل مختلف عدم تعادل مچ پا، نکات مختلفی در مورد روش‌های درمانی این مشکل را نیز به شما ارائه کنیم. امیدواریم مطالب گفته شده مفید واقع شده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

سبد خرید فروشگاه

محصولات اورتینو را فقط از سایت رسمی اورتینو خریداری فرمایید

.

X