آرتروز مچ دست

نشانه‌های آرتروز مچ دست + روش های درمان

نشانه‌های آرتروز مچ دست + روش های درمان

آرتروز مچ دست معمولاً با افزایش سن در افراد بروز می‌کند، اما این بیماری می‌تواند در افراد جوان‌تر نیز رخ دهد و دلایل ژنتیکی داشته باشد. به طور کلی، احتمال ابتلا به این عارضه بعد از چهل سالگی بیشتر است. می‌دانید که مفاصل بدن دارای غضروف هستند که به کاهش اصطکاک در هنگام حرکت مفصل کمک می‌کنند.

در واقع، تماس دو استخوان بدون وجود غضروف، دردناک و آسیب‌زا بوده و باعث تخریب بافت استخوان می‌شود. وجود غضروف در مفصل این مشکل را رفع می‌کند. هنگامی که این غضروف آسیب ببیند یا از بین برود، آرتروز رخ می‌دهد. بنابراین، آرتروز عارضه‌ای است که در مفاصل بروز می‌کند و مچ دست نیز یکی از این مفاصل بوده که ممکن است به این مشکل دچار شود. در این مقاله به به بررسی نشانه و راه های درمان آرتروز در مچ دست می‌پردازیم‌.

نشانه های وجود آرتروز مچ دست

بیشتر بخوانید: مچبند طبی پیشرفته

نشانه های وجود آرتروز مچ دست

اصلی‌ترین نشانه آرتروز، سفت شدن مفصل و درد هنگام حرکت دادن آن است. حتی در برخی موارد، هنگام حرکت مفصل صدایی ایجاد می‌شود که نشان‌دهنده وجود آرتروز در مفصل است. از علائم دیگر آرتروز مچ دست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعیف شدن و کاهش قدرت و حرکت مچ دست
  • احساس درد شدید در مچ
  • التهاب و تورم در مفصل مچ دست
  • کشیده شدن درد به ساعد، بازو و شانه ها
  • آتروفی عضلات دست
  • شدت یافتن درد با حرکت دادن مچ دست و انگشتان

 

روش های درمان آرتروز مچ دست

آرتروز مچ دست، روش‌های درمان متعددی دارد. در ادامه به بررسی پنج مورد آن می‌پردازیم.

1- درمان خانگی آرتروز مچ دست

اگر به دنبال درمان آرتروز در مچ دست هستید، اولین توصیه ما مراجعه به متخصص ارتوپدی است تا مراحل درمانی خود را پیش از تشدید مشکل، پیگیری کنید. با این حال، تعدادی توصیه به درمان خانگی برای آرتروز در مچ دست وجود دارد که می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کرده و در افراد سالم از بروز آرتروز جلوگیری کند. برخی از این توصیه‌ها عبارتند از:

– استفاده از زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای با خواص ضد التهابی است که می‌تواند در درمان آرتروز مچ دست مؤثر باشد. توصیه می‌شود این ادویه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا آن را در نوشیدنی‌هایتان مصرف کنید.

-چای سبز

مصرف روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز، می‌تواند در کاهش درد ناشی از آرتروز مفصل مچ دست و بهبود آن موثر باشد.

-انجام ورزش

یکی از اشتباهات رایج درمیان افرادی که با دردهای مفاصل مزمن روبرو هستند، اجتناب از حرکت مفصل است؛ زیرا این اقدام می‌تواند منجر به سفت شدن مفصل و تشدید وضعیت شود. ورزش‌های سبک مانند شنا که فشار زیادی به مفصل وارد نمی‌کنند و آن را به کار می‌اندازند، از جمله روش‌های درمانی موثر برای آرتروز مفصل مچ دست هستند.

مچبند طبی اورتینو

-استفاده از مچ‌بند

استفاده از مچبند دست پیشرفته اورتینو قابلیت تسکین درد و کاهش التهاب در مفصل را دارد. از آنجایی که مچ‌بند اورتینو مفصل را حمایت می‌کند، می‌تواند باعث شود حرکت مفصل به نرمی و آرامی صورت بگیرد و به عنوان یکی از راه‌های درمان آرتروز مچ دست مطرح شود.

6-کمپرس آب سرد و گرم

استفاده از کمپرس آب سرد زمانی که ناحیه مفصل دچار تورم شده و درد دارد، مناسب است. این روش می‌تواند تورم را کاهش داده و درد را تسکین دهد. اما وقتی که مفصل سفت شده و حرکت دشوار است، استفاده از کمپرس آب گرم توصیه می‌شود.

7-اصلاح رژیم غذایی

اگر ما در رژیم غذایی خود از موادی که باعث التهاب می‌شوند، کمتر استفاده کنیم، ممکن است درد کمتری در هنگام بروز آرتروز تجربه کنیم. بهتر است میوه‌ها و سبزی‌ها را بیشتر در رژیم غذایی خود جای دهیم و از عادات ناسالم مانند کشیدن سیگار و … اجتناب کنیم.

2– درمان آرتروز مچ دست در طب سنتی

وجود مشکل در غضروف و درد در مچ دست و بیماری‌هایی مانند آرتروز مفصل مچ دست از ایام قدیم تا به امروز وجود داشته است. در این بخش از مقاله به توصیه های مهم راجع به درمان و پیشگیری آرتروز در مچ دست از طریق طب سنتی می‌پردازیم:

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل خواص درمانی‌اش معمولاً در طب سنتی برای درمان آرتروز مچ دست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرکه حاوی منیزیم، پتاسیم و فسفر است و می‌تواند در کاهش درد آرتروز موثر باشد. طب سنتی توصیه می‌کند که یک قاشق سرکه سیب را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و در آب گرم حل کرده، سپس این محلول را صبح‌ها میل کنید.

استفاده از دارچین

دارچین خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد. با حل کردن نصف قاشق آن در آب گرم و مخلوط کردن با یک قاشق عسل، می‌توان محلولی تهیه کرد که در درمان آرتروز مفصل مچ دست مفید است. همچنین، استفاده از دارچین و عسل به عنوان پماد و مالیدن آن بر روی نواحی دردآور یکی از توصیه‌های معمول در طب سنتی برای درمان آرتروز مچ دست محسوب می‌شود.

استفاده از زنجبیل

پیشنهاد طب سنتی این است که به صورت روزانه شش قاشق زنجبیل خشک، شش قاشق زیره و سه قاشق فلفل سیاه مخلوط کرده و در جهت درمان آرتروز در مچ دست بخورید. همچنین، برای ماساژ نواحی دردآور، از روغن این ترکیب استفاده کنید. زنجبیل تازه نیز باعث افزایش گردش خون می‌شود که به تسکین درد و التهاب کمک می‌کند. اگر به دنبال درمان سریع هستید این ماده مفید را به طور منظم در برنامه رژیم غذایی استفاده کنید.

جوشانده زیره سیاه

جوشانده زیره سیاه یکی دیگر از توصیه های طب سنتی جهت درمان آرتروز مچ دست است. طریقه تهیه و مصرف این جوشانده به این صورت است که دو قاشق چای‌خوری زیره سیاه را در آب حل کرده و روی شعله بجوشانید تا به یک‌چهارم حجم اولیه برسد. سپس این جوشانده را هر روز صبح و پیش از صرف غذا مصرف کنید.

دم‌نوش رازیانه

رازیانه گیاهی با خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی بوده که حاوی مقادیر زیادی از ویتامین C است. برای درست کردن دمنوش رازیانه، یک قاشق از رازیانه را خرد کنید و در یک فنجان آب داغ بریزید. فنجان را به مدت ده دقیقه پوشش دهید. سپس می‌توانید این دمنوش را میل کنید.

استفاده از روغن خردل

برای درمان آرتروز مچ دست، می‌توانید دست را با استفاده از روغن خردل ماساژ دهید. روغن خردل را گرم کرده و دست را با آن ماساژ دهید. در صورت تورم، می‌توانید آب پیاز را به روغن خردل اضافه کنید. سپس ناحیه را با نایلون پوشانده و حوله گرم بگذارید.

ورزش برای آرتروز مچ دست

بیشتر بخوانید: 8 علت دیگر درد مچ دست و راه های درمان آن

3- ورزش برای آرتروز مچ دست

یکی از عواملی که درمان آرتروز مچ دست را دشوار می‌کند، این است که فرد از حرکات مچ دست خود امتناع کند که این موضوع باعث سفت شدن مفصل می‌شود. در این بخش، حرکات ورزشی مفید برای درمان آرتروز در مچ دست معرفی شده و انجام این حرکات می‌تواند اقدام مهمی برای پیشگیری و درمان آرتروز مفصل مچ دست باشد.

چرخش مچ

برای انجام این تمرین، دست‌های خود را روی میز یا سطحی مشابه قرار دهید، به صورتی که مچ دست آویزان شود. سپس دست‌های خود را مشت کنید و مچ دست را در جهت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانید. این تمرین می‌تواند مچ دست را تقویت کرده و از سفت شدن آن جلوگیری کند.

بلند کردن کف دست

برای انجام این روش، به حالت زانو زدن بنشینید. کف دست‌هایتان در امتداد شانه باشد و به سوی بالا نگاه کنید. سپس تلاش کنید کف دست‌هایتان را بلند کنید در حالی که انگشتانتان به زمین چسبیده‌اند.

کشش انگشت

این ورزش که بسیار ساده و راحت است، به این صورت انجام می‌شود که دست‌هایتان را دراز کرده و کف دست‌هایتان را به بالا بگردانید. انگشتانتان را صاف نگه دارید و با دست دیگر، انگشتان خود را گرفته و به آرامی به سمت عقب کشیده و در این حالت چند ثانیه بمانید. این کار را برای دست دیگر نیز تکرار کنید.

حرکت دعا

برای انجام این حرکت، ایستاده و کف دست‌هایتان را در مقابل سینه خود به هم چسبانید و حالت دعا بگیرید. سپس با حفظ همین حالت دست، آن‌ها را به سمت پایین بیاورید و روبروی شکم خود قرار دهید. این حرکت را چند بار به طور مداوم انجام دهید.

کشش مچ به پایین

برای انجام این حرکت جهت درمان آرتروز مچ دست، در حالی که آرنج ها کاملا صاف است، دستان خود را دراز کرده و انگشتانتان را مچ کنید. سپس، مچ خود را به آرامی به سمت پایین بکشید. این حرکت را ده الی پانزده بار انجام دهید تا به مرور به نتیجه دلخواهتان برسید.

4_ فیزیوتراپی

تمرینات و فیزیوتراپی از جمله فعالیت‌هایی هستند که موجب تقویت عضلات مچ دست و افزایش انعطاف‌پذیری آنها می‌شوند و در نتیجه بهبود عملکرد مفصل را داشته و در کاهش درد و تنگی نقش دارند.

5- قرص برای آرتروز دست

بدیهی است که پزشکی مدرن دارای روش‌های مختلفی برای درمان آرتروز مچ دست است، از جمله مصرف داروها، فیزیوتراپی و در مواردی حتی جراحی و جایگزینی غضروف یا تعویض مفصل. این روش‌ها با تشخیص تخصصی ارتوپد قابل انجام هستند و می‌توانند برای درمان آرتروز در مچ دست مورد استفاده قرار گیرند.

تعدادی دارو جهت درمان آرتروز در مچ دست به شما پیشنهاد می‌کنیم اما به خاطر داشته باشید که حتما با نسخه و توصیه ی پزشک ارتوپد باید این داروها تهیه و مصرف کنید. در غیر این صورت، ممکن است عواقب بد و مشکلات بسیار زیادی برای شما بوجود بیاید. در درمان آرتروز، معمولاً از مسکن‌ها و داروهای ضد التهاب استفاده می‌شود.

این داروها شامل استامینوفن که فقط در کاهش درد موثر است، ایبوپروفن که جزو داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است، کورتیکواستروئیدها که به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف می‌شوند و همچنین ژل‌ها و پمادهای موضعی برای کاهش درد و التهاب هستند.

6- جراحی

در مراحل پیشرفته و شدید آرتروز مچ دست، احتمالاً نیاز به جراحی وجود دارد. این جراحی‌ها ممکن است شامل جراحی تعویض مفصل یا جراحی اصلاحی در مفصل مچ دست باشند. نقش تغذیه و مکمل‌ها در آرتروز در مچ دست و درمان آن، تغذیه صحیح و مصرف مکمل‌های مرتبط می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و بهبود وضعیت آرتروز مفصل مچ دست ایفا کند. تغذیه مناسب می‌تواند به کاهش درد و التهاب مفصلی کمک کرده و ساختارهای مفصلی و غضروفی را تقویت نماید. در زیر به برخی از نقش‌های تغذیه و مکمل‌ها در مدیریت و درمان آرتروز مچ دست اشاره شده است:

غذاهای ضد التهاب

تغذیه با مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضد التهابی مانند ویتامین C و D، امگا-3، اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌ها موجب کاهش التهاب‌ها و درد مفصلی مچ دست می‌شود.

مکمل‌های گلوکوزامین و کندروئیتین

این مکمل‌ها موجب تقویت غضروف‌های مفصل و حفظ انعطاف‌پذیری آنها می‌شوند و بهبود وضعیت مفصل مچ دست و کاهش درد و سختی را تسهیل می‌کنند.

ویتامین D

استفاده از ویتامین D می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از کاهش جذب کلسیم در مفاصل کمک کند. مصرف مکمل ویتامین D برای افرادی که با آرتروز مفاصل مبتلا هستند، ضروری است.

آهن

تأمین کافی آهن از طریق تغذیه یا مصرف مکمل‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت التهاب و تورم مفصلی مانند آرتروز، کمک کند.

دلایل بروز آرتروز مچ دست

برای درمان یا پیشگیری از آرتروز مچ دست، باید دلایل اصلی بروز این مشکل را بشناسیم. دلایل این بیماری شامل موارد زیر می‌‌شوند:

1- افزایش سن

همانطور که سن ما افزایش می‌یابد، مفاصل ما نیز بیشتر کار می‌کشند و احتمالاً غضروف بین مفاصل ما در مقایسه با افراد جوان‌تر آسیب دیده است، بنابراین ممکن است بیشتر در معرض خطر بروز آرتروز در مفاصل خود قرار گیریم.

2- حرکت زیاد مفصل

استفاده بیشتر از مفصل منجر به افزایش احتمال تخریب بافت غضروفی آن می‌شود. علاوه بر این، فشار بیش از حد به مفصل ممکن است به دلیل بلند کردن اجسام سنگین و سایر فعالیت‌ها ایجاد شود.

3- ژنتیک

اگر دلایل ژنتیکی در خانواده وجود دارد، ممکن است به عنوان اصلی‌ترین عامل بروز آرتروز مچ دست در افراد جوان محسوب شود. در صورت داشتن چنین وضعیتی در خانواده، توصیه می‌شود با انجام ورزش‌های خاص، تقویت بدن با استفاده از رژیم غذایی مناسب، از وقوع این بیماری پیشگیری کرد تا به دور از نیاز به درمان آرتروز در مچ دست یا مفاصل دیگر بمانید.

4- آسیب قبلی

افرادی که در گذشته مفاصلشان دچار شکستگی یا آسیب شده‌اند، اغلب بیشتر از دیگران با خطر ابتلا به آرتروز روبرو هستند. بنابراین، ضروری است که این افراد اقدامات پیشگیرانه را به صورت جدی‌تر رعایت کنند.

5_ اضافه‌ وزن

وجود اضافه وزن به این معنی است که مفاصل، به ویژه مفاصلی مانند زانو که وزن بدن بر روی آنها اعمال می‌شود، با فشار بیش از حد مواجه می‌شوند.

تشخیص آرتروز مچ دست

پزشک شما برای تشخیص آرتروز در مچ دست، ابتدا سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند، سپس مچ دست شما را معاینه می‌نماید و در نهایت ممکن است آزمایش‌هایی مانند اشعه ایکس یا MRI را تجویز کند.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با علائم و درمان آرتروز مچ دست آشنا کردیم. همچنین، بیان کردیم که علت بروز آرتروز در مچ دست می‌تواند ژنتیکی و به علت بالا رفتن سن باشد. انجام دادن حرکات ورزشی مناسب، رعایت رژیم غذایی می‌تواند کمک بسزایی در پیشگیری و درمان آرتروز در مچ دست کند.

همچنین، با استفاده از روش‌های طب سنتی مانند استفاده از سرکه سیب، دارچین، دم نوش رازیانه، روغن خردل و… می‌توان به درمان آرتروز در مفصل مچ دست بپردازید‌. بهتر است با تهیه‌ی مچ بند طبی اورتینو جهت کاهش و تسکین درد مفصل مچ به علت وجود آرتروز در آن کمک کنید و از کیفیت و استاندارد بودن آن اطمینان کامل داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

سبد خرید فروشگاه

محصولات اورتینو را فقط از سایت رسمی اورتینو خریداری فرمایید

.

X