۷ علت ضعف رفتن ساق پا و درمان آن

۷ علت ضعف رفتن ساق پا و درمان آن

یکی از مشکلات شایعی که ممکن است هر فردی به آن دچار شود، ضعف رفتن ساق پا می‌باشد. شاید در نگاه اول این موضوع چندان جدی نبوده و نتواند مشکلات خاصی را برای شما به وجود آورد؛ اما در نظر داشته باشید که نادیده گرفتن آن و عدم درمان به موقع می‌تواند عواقب ناگواری را در پی داشته باشد. اما سوال مهم این است «که علت ضعف رفتن ساق پا چیست؟»

اگر شما هم با چنین مشکلی درگیر هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با اورتینو همراه باشید. در ادامه شما را با مهم‌ترین دلایل ضعف رفتن ساق پا آشنا خواهیم کرد و روش‌هایی کاربردی برای درمان آن را به شما ارائه خواهیم داد.

دلایل اصلی ضعف رفتن ساق پا

دلایل اصلی ضعف رفتن ساق پا

اگر با یک پزشک مشورت کنید، متوجه خواهید شد که علت ضعف رفتن ساق پا می‌تواند به موضوعات مختلفی مرتبط باشد. تعدادی از شایع‌ترین علل ضعف رفتن ساق پا عبارتند از:

بیشتر بخوانید: بریس فوت دراپ پلاس اورتینو

سکته‌ی مغزی

علائم سکته مغزی می‌توانند در بخش‌های مختلفی از بدن بروز کنند. اگر به صورت ناگهانی و بدون هیچ دلیل خاصی ساق پای شما دچار ضعف شود، ممکن است دچار سکته مغزی شده باشید. پیشنهاد می‌کنیم که در این حالت به سرعت به نزدیکترین اورژانس مراجعه فرمایید تا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید.

سندروم گیلن باره

از موارد مختلفی که می‌توانند علت ضعف رفتن ساق پا باشند، می‌توان به سندروم گیلن باره اشاره کرد. این سندروم در واقع زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی حمله‌ور شده و این سیستم را دچار اختلال می‌کند.

از اولین علائم سندروم گیلن باره، ضعف رفتن ساق پا می‌باشد. نکته‌ی قابل توجه این است که اگر به موقع برای درمان این سندروم اقدام کنید، عوارض آن دائمی نخواهد بود؛ اما اگر درمان آن را هر چه سریعتر شروع نکرده و سندروم گیلن باره پیشرفت کند می‌تواند فلج شدن پاهای شما را در پی داشته باشد.

ضعف رفتن ساق پا و درمان آن

دیسک لغزنده

یکی دیگر از علت‌های ضعف رفتن ساق پا دچار شدن به مشکل دیسک لغزنده می‌باشد. به طور کلی و با دیدگاهی ساده می‌توان ستون فقرات را به دو بخش عمده‌ی مهره‌ها و بالشتک‌ها تقسیم‌بندی کرد. این بالشتک‌ها که از مایعی مخصوص پر شده‌اند، در بین مهره‌ها قرار گرفته‌اند و حرکت کردن آن‌ها را تسهیل می‌کنند.

ممکن است که در اثر بروز فشار این مایع از این بالشتک‌ها خارج شود. خروج این مایع می‌تواند بر روی سیستم عصبی تاثیر گذاشته و موجب ضعف رفتن ساق پا شود.

ام اس

یکی از خطرناک‌ترین دلایل ضعف رفتن ساق پا دچار شدن به بیماری ام اس می‌باشد. متاسفانه برای این بیماری هیچ نوع درمان خاصی وجود ندارد و می‌تواند تا آخر عمر همراه شما باشد. بیماری ام اس در واقع هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به لایه‌ی محافظ اعصاب بدن حمله کرده و مشکلاتی را ایجاد کند.

عصب سیاتیک

یکی دیگر مواردی که می‌تواند به عنوان علت ضعف رفتن پشت ساق پا شناخته شود، عصب سیاتیک می‌باشد. عصب سیاتیک یکی از بلند‌ترین اعصاب بدن می‌باشد و تحت فشار قرار گرفتن آن می‌تواند عوارض مختلفی از جمله ضعف رفتن ساق پا را در پی داشته باشد.

نوروپاتی محیطی

یکی دیگر از دلایل ضعف رفتن ساق پا، نوروپاتی محیطی است. نوروپاتی محیطی در واقع هنگامی رخ خواهد داد که در عملکرد سیستم عصبی بدن اختلال ایجاد شده و پیام‌ها برای رسیدن به بخش‌های دیگر بدن با مشکل مواجه باشند.

نوروپاتی محیطی دلایل بسیار متنوعی دارد. برای مثال عوارض برخی داروها بدین صورت است که شما را دچار نوروپاتی محیطی کرده یا مشکلاتی همچون بروز عفونت در بدن یا دچار شدن به دیابت نیز می‌توانند این بیماری را به وجود آورند.

مشکلات ساق پا

تنگ بودن کانال نخاع

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند به ضعف رفتن ساق پا منجر شود، تنگ بودن کانال نخاع می‌باشد. نخاع یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سیستم عصبی بدن بوده و هنگامی که دچار تنگی کانال نخاع باشید، امکان دارد به مشکلات مختلفی بر بخورید.

در این بخش سعی کردیم تا شما را با تعدادی از دلایل ضعف رفتن ساق پا که بیش‌تر از باقی موارد شایع هستند آشنا کنیم. حال که با علت ضعف رفتن ساق پا آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که با روش‌های درمان ضعف ساق پا آشنا شویم. در ادامه شما را با تعدادی از این روش‌های درمانی آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: مچ بند پا Malleo اورتینو

درمان ضعف ساق پا

همانطور که مطالعه کردید، ضعف ساق پا دلایل بسیار مختلفی دارد و هر کدام از این دلایل روش درمانی بخصوص خود را دارند که توسط پزشک مربوطه تجویز خواهند شد. اگر ضعف ساق پای شما به صورت مقطعی بوده و سابقه‌ای طولانی ندارد می‌توانید از روش‌های زیر برای بهبود آن استفاده کنید:

ماساژ ساق پا

یکی از بهترین روش‌های درمان ضعف رفتن ساق پا، ماساژ دادن می‌باشد. ماساژ دادن سبب خواهد شد تا جریان خون در این قسمت افزایش پیدا کرده و این رخداد می‌تواند تا حد زیادی میزان ضعف را کاهش دهد.

کمپرس گرم یا سرد

یکی دیگر از روش‌های بهبود ضعف رفتن ساق پا استفاده از کمپرس گرم یا سرد می‌باشد. این کار التهاب را به شدت کاهش داده و می‌تواند به درمان ضعف ساق پا کمک شایانی کند. برای این کار باید حداقل سه مرتبه در روز و در هر بار ۲۰ دقیقه کمپرس را بر روی ساق پای خود قرار دهید.

تمرینات کششی

یکی دیگر از کارهایی که برای بهتر شدن ضعف ساق پا می‌توانید انجام دهید، تمرینات کششی هستند. این تمرینات سبب افزایش خون رسانی و همچنین افزایش قدرت عضله‌ی ساق پا خواهند شد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر از شرایط فیزیکی خوبی برخوردار نیستید یا این که شدت ضعف ساق پای شما زیاد است، حتما این تمرینات را تحت نظر یک فیزیوتراپ انجام دهید.

 

حتما به پزشک مراجعه کنید!

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در نظر داشته باشید، این است که ضعف رفتن ساق پا می‌تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد و برخی از این دلایل مانند بیماری ام اس، سکته مغزی و سندروم گیلن باره بسیار خطرناک بوده و حتما باید تحت نظارت پزشک قرار بگیرید. در صورت عدم مراجعه‌ی به موقع به پزشک، عواقب این بیماری‌ها می‌توانند حالت دائمی به خود گرفته و تا آخر عمر همراه شما باقی بمانند.

پیشنهاد می‌کنیم که اگر مدتی طولانی است که با مشکل ضعف رفتن ساق پا مواجه هستید حتما به یک پزشک مراجعه کرده و روند درمان را تحت نظر ایشان پیگیری کنید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا نکاتی کلیدی و کاربردی را در مورد علل ضعف رفتن ساق پا و همچنین روش‌های درمان این مشکل مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده مفید واقع شده باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

سبد خرید فروشگاه

محصولات اورتینو را فقط از سایت رسمی اورتینو خریداری فرمایید

.

X