مجله ortino

علائم ورم زانو

انواع علت ورم زانو + علائم ورم زانو

همه چیز درباره ورم زانو | انواع علت ورم زانو + علائم ورم زانو 

متأسفانه درد زانو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما در سنین مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. علل مختلفی می‌تواند منجر به بروز زانو درد شود؛ از جمله این دلایل می‌توان به ورم زانو اشاره کرد. ورم زانو ممکن است در اثر برخی ناپرهیزی‌های حرکتی و مواردی از این دست بروز کند. تشخیص درست علت ورم زانو و شیوه صحیح درمان آن می‌تواند یک فرد را از یک درد شدید و طولانی مدت نجات دهد؛ بنابراین در این مطلب از اورتینو به بررسی علت ورم زانو، درمان ورم زانو و مواردی از این دست می‌پردازیم تا بتوانید تا حد امکان به موقع علت ورم زانوی خود را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کنید کنید. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این مورد هستید تا انتها با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید زانو بند طبی

ورم زانو

ورم زانو چیست؟

به طور کلی ورم زانو به حالتی گفته می‌شود که به یکسری دلایل انعطاف‌پذیری زانو کاهش یافته و دامنه حرکت زانو محدود می‌شود. به عنوان مثال شخص نمی‌تواند با یک زانوی متورم پای خود را به طور کامل خمیده یا به طور کامل صاف کند و زانو در صاف‌ترین حالت خود دارای زاویه 15 یا 20 درجه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: زانوبند برای پای پرانتزی

چند علت ورم زانو که باید بدانید

در صورت آشنایی با شایع‌ترین علل آب آوردن زانو می‌توانید به موقع آن را تشخیص داده و درمان کنید. اکنون بد نیست شایع‌ترین این علل را مورد بررسی قرار دهیم.

باد کردن زانو پس از برخی ورزش‌ها:

ورم کردن زانو یکی از ساده‌ترین عوارض در ورزش‌هایی که احتمال وارد شدن یک ضربه ناگهانی به مفاصل زانو وجود دارد.

ورم زانو در اثر آسیب دیدگی:

آسیب دیدگی شدید زانو در حدی که منجر به بروز پارگی غضروف‌ها، جابجایی کشکک زانو، شکستگی مفصل زانو و مواردی از این دست شود منجر به ایجاد تورم در ناحیه زانو خواهد شد.

ورم در اثر عفونت و التهاب زانو:

برخی از بیماری‌های مربوط به زانو مانند سندروم درد کشکک زانو، کیست بیکر (جمع شدن مایع در پشت مفصل زانو) و یا آرتروز فرساینده مفصل زانو می‌توانند منجر به ایجاد ورم و التهاب مفصل زانو شوند.

ورم زانو پس از انجام عمل زانو:

معمولاً بیماران پس از انجام عمل‌هایی مانند جراحی تعویض مفصل زانو دچار ورم و التهاب زانو می‌شوند. در چنین مواقعی برای درمان ورم زانو تنها کافی است صبر کنید تا مدتی بگذرد. البته برای اثربخشی بهتر از کمپرس آب یخ برای کاهش تورم استفاده کنید.

با مهم‌ترین علائم ورم زانو آشنا شوید

شناخت علائم در بسیاری از مواقع سبب می‌شود که بتوانیم برای درمان زانو درد  به موقع اقدام کنیم؛ بنابراین برای درمان سریع ورم زانو شناخت این علائم بسیار مهم و حیاتی است. مهم‌ترین علائم ورم زانو عبارت است از:

  • قرمزی و التهاب مفصل زانو
  • بزرگ‌تر شدن ناحیه زانو در مقایسه با حالت عادی
  • داشتن درد بیش از اندازه
  • احساس گرم‌تر بودن یکی از زانو‌ها نسبت به دیگری
  • درد داشتن هنگام انجام فعالیت‌های مربوط به زانو مانند پیاده روی
  • کبود بودن اطراف مفصل زانو
  • غیرممکن یا دشوار بودن صاف و خم کردن زانو

بیشتر بخوانید: زانوبند طبی بعد از عمل جراحی

درمان ورم زانو

بهترین روش‌های درمانی برای ورم زانو

درمان درد زانو کاملاً به نوع، شدت و علت ورم زانو بستگی دارد. گاهی اوقات تنها با یک روش می‌توان عارضه را درمان کرد؛ اما گاهاً پزشک چند روش را به طور همزمان به شما توصیه می‌کند. اکنون بد نیست انواع درمان ورم زانو را مورد بررسی قرار دهیم.

  • استراحت:

در بسیاری از مواقع علت ورم زانو فشاری مضاعفی است که بر آن وارد شده است؛ در چنین شرایطی فرد برای بهبود حتماً باید استراحت کافی را در دستور درمان خود قرار دهد.

  • رژیم غذایی مناسب:

معمولاً داشتن رژیم غذایی مناسب در کنار استراحت کافی و موارد دیگر می‌تواند تا حد زیادی برای ورم زانو درمان‌کننده باشد. می‌توانید پس از یافتن علت ورم زانو از پزشک خود یک رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

  • کاهش وزن:

در برخی مواقع علت ورم زانو می‌تواند بالا بودن وزن باشد. در چنین شرایطی کاهش وزن می‌تواند تا حد زیادی در درمان درد به شما کمک کند.

  • کمپرس یخ:

یکی از بهترین درمان‌ها برای کاهش ورم، قرار دادن کمپرس یخ بر روی ناحیه آسیب دیده و متورم می‌باشد.

  • فیزیوتراپی:

اگر به یک پزشک فیزیوتراپ مراجعه کنید، او پس از یافتن دلیل ورم زانوی شما تمرینات مخصوصی را توصیه خواهد کرد که به مرور منجر به درمان ورم خواهند شد. در این روش از انقباض انبساط عضلات برای خارج کردن مایع اضافی از زانو و فرستادن آن به بخش‌های دیگر اندام داخلی استفاده می‌شود.

  • استفاده از بریس های زانو :

زانوبند طبی به دلیل کنترل دامنه حرکتی زانو، انواع زانوبند طبی  به کم کردن درد زانو بسیار کمک می‌کند. علاوه بر این با استفاده مداوم زانوبند طبی می‌توان تا مقدار قابل‌توجهی این عارضه را کاهش داد. زانوبندها با کشسانی و ارتجاع پذیری از طریق دو عامل بر زانو تأثیر می‌گذارند.

  • حمایت‌کردن: زانوبندها به شکل راحتی بر روی زانو قرار می‌گیرند و باعث فشرده‌سازی مفاصل می‌شوند و همین دلیل باعث بهبود عملکرد زانو می‌شود.
  • گرم کردن: زانوبندها باعث گرم شدن زانو و افزایش خون‌رسانی در آن می‌شوند و همین دلیل باعث بهبود آسیب‌دیدگی زانو می‌شود.
  • استفاده از گچ و آتل:

اگر علت ورم زانو در رفتن یا شکستگی آن باشد می‌توان با فیکس کردن زانو و محدود کردن حرکت آن با استفاده از گچ یا آتل آن را درمان کرد.

  • دارودرمانی:

گاهی اوقات علت ورم زانو می‌تواند بیماری‌هایی مانند آرتروز باشد. در چنین مواقعی می‌توان با تجویز پزشک برای مصرف دارو‌های ضد التهاب اقدام کرد.

  • ماساژ درمانی:

در این روش با تقویت مفصل زانو و تقویت عضلات زانو توانایی حرکتی بیمار به او بازگردانده می‌شود. البته در نظر داشته باشید که در صورت التهاب داشتن زانو بهتر است به جای ماساژ مستقیم آن، قسمت بالایی زانو را ماساژ دهید. دقت کنید که اگر پس از ماساژ دادن، مفصل زانو مجدد متورم و یا گرم شود بهتر است پس از مدتی استراحت و با کمی تأخیر برای درمان بیمار اقدام کنید.

  • عمل جراحی زانو:

عمل جراحی آخرین گزینه برای کسانی است که ورم زانو و درد آن‌ها به هیچکدام از روش‌های گفته شده قابل درمان نمی‌باشد. در چنین مواقعی پزشک به شما انجام عمل جراحی را توصیه خواهد کرد که می‌تواند باز یا بسته باشد.

علت ورم بغل زانو

ورم در بغل زانو ممکن است از انواع مختلف علل ناشی شود و بستگی به موقعیت و مشخصات ورم، تشخیص و درمان آن متفاوت است. برخی از علل ممکن عبارتند از:

  1. آسیب و مصدومیت: ضربه، خوردگی، یا حتی افتادن می‌تواند منجر به آسیب زانو شده و باعث ورم شود.
  2. ** التهاب مفصل (آرتریت):** بیماری‌های التهابی مفاصل مانند التهاب مفاصل روماتوئید یا آرتریت نخاعی می‌توانند به ورم زانو منجر شوند.
  3. آب‌سیاهی (Bursitis): التهاب کیسه‌های مایع در اطراف مفصل زانو که به عنوان بورساها شناخته می‌شوند ممکن است باعث ورم شوند.
  4. ترشح مایع مفصلی افزایش یافته (تورم مفصل): برخی از بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز می‌توانند باعث افزایش تولید مایع مفصلی شده و منجر به ورم شوند.
  5. عفونت: عفونت در مفاصل یا در اطراف زانو می‌تواند باعث ورم شود.
  6. خلل در عروق: مشکلات عروقی مانند لخته شدن خون یا مسدودیت عروق می‌تواند باعث ورم در منطقه زانو شود.
  7. کیست پشت زانو: وجود یک کیست یا حتی یک توده پشت زانو می‌تواند باعث ورم شود.
  8. آسیب به رباطها و اجزای استخوانی: آسیب به رباطها، غضروفها، یا استخوانها ممکن است باعث ورم زانو شود.

التهاب داشتن زانو

 

بیشتر بخوانید: خرید کمربند طبی

کلام آخر

در این مطلب تلاش بر این بود که شما را هر چه بیشتر با انواع علت ورم زانو، نحوه درمان آن، علائم ورم زانو و مواردی از این دست آشنا کنیم. ‌امید است با مطالعه این مقاله پاسخ سؤالات خود را یافته باشید. در صورت وجود هرگونه ابهام در این زمینه می‌توانید با مشاورین اورتینو در تماس باشید.

سؤالات متداول

ورم بالای زانو نشانه چیست؟

علت ورم بغل زانو، قسمت فوقانی آن یا سایر قسمت‌ها به معنای وارد شدن یک فشار مضاعف و آسیب به آن است که باید فوراً تحت درمان قرار گیرد.

چه زمانی باید برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که درد و ورم زانو بیش از اندازه بوده و با روش‌های خانگی قابل درمان نباشد.

بهترین دارو برای درمان ورم زانو کدام است؟

در مواردی می‌توان برای بهبود ورم زانو از دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

سبد خرید فروشگاه

محصولات اورتینو را فقط از سایت رسمی اورتینو خریداری فرمایید

.

X