درمان التهاب و آسیب‌های مرتبط با مچ دست

درمان التهاب و آسیب‌های مرتبط با مچ دست

درمان التهاب و آسیب‌های مرتبط با مچ دست

یکی از شایع‌ترین درد‌هایی که باعث کاهش سطح کیفی زندگی می‌شود، مچ دست است. این عارضه به دلایل مختلفی همچون وارد آمدن فشار در مدت زمان طولانی، بیماری نقرس، آرتروز، سندرم تونل کارپال که بیشتر در خانم‌ها شایع است و مسائلی این چنینی بوجود می‌اید.

همچنین طبق اطلاعات به دست آمده از منابع معتبر، درد مچ دست در بسیاری از موارد به دلیل پیچ‌خوردگی و یا شکستگی ایجاد می‌شود. اگر هر یک از نواحی مچ دست مانند استخوان‌ها و تاندون‌ها دچار آسیب شوند، امکان ایجاد مچ درد دست فراهم می‌شود.

مچ دست از مفاصل کوچکی تشکیل شده‌است که به وسیله آن‌ها به استخوان‌های ناحیه دست و بازو متصل می‌شود. از این رو، مفصل مچ دست در انجام کار‌های گوناگون، از ارسال پیام‌های کوتاه گرفته تا کمک به نوشتن، اهمیت بالایی دارد و در صورت بروز هرگونه مشکلی باعث بوجود آمدن اختلال در زندگی رومزه افراد می‌شود.

علائم مچ درد دست

انواع مچ درد دست

دردی که در ناحیه مچ دست بوجود می‌آید ممکن است از طیف خفیف تا وسیع متغیر باشد. به عنوان مثال ممکن است در شروع، درد در حین انجام فعالیت‌های خاص بوجود آید ولی به مرور حتی در هنگام استراحت این درد ادامه داشته‌باشد.

علاوه بر این هنگام مچ درد دست ممکن است بی‌حسی نیز ایجاد شود که با گذشت زمان گسترش یابد به گونه‌ای که فرد قادر به نگه داشتن اجسام در دست خود نباشد. از این رو،انواع مچ درد دست ممکن است نیاز به استفاده از مچ‌بند طبی دست داشته باشند..

بیشتر بخوانید: ارتزهای پیشرفته دست اورتینو

علائم مچ درد دست

باتوجه به علت درد، علائم درد مچ دست می‌توان متفاوت باشد. برخی از افراد این درد را به صورت دردی کسل‌کننده و دردناک تجربه می‌کنند. اما برخی دیگر به عنوانی دردی حاد آن را تجربه می‌کنند. ولی محل دقیق مچ درد دست، نشانه‌ای کلیدی برای کشف علت اصلی درد بشمار می‌رود.

همچنین باید به این مسأله توجه داشت که در هنگام درد مچ دست، علاوه بر وجود درد، امکان دارد علائم دیگری همچون تورم و کبودی در افراد بروز کند. به صورت کلی علائمی که در هنگام آسیب به مچ دست پدید می‌آیند عبارت است از:

  • ورم کردن انگشتان
  • سفت شدن مچ دست و انگشتان به گونه‌ای که فرد در مشت کردن انگشتان یا گرفتن‌اشیا مختلف دچار مشکل می‌شود.
  • ایجاد درد، بی‌حس شدن و سوزن سوزن شدن انگشتان دست که در هنگام شب تشدید می‌شود.
  • احساس درد به صورت ناگهانی و حاد در دست افراد
  • متورم شدن یا قرمزی در ناحیه اطراف مچ دست
  • احساس گرما و بالا رفتن دما در ناحیه اطراف مچ دست
  • بوجود آمدن صدا هنگام حرکت مچ دست

آرتروز مچ دست

علل بودجود آمدن مچ درد دست

دلایلی که سبب ایجاد مچ درد دست می‌شود، بسیار متنوع است و افراد برای تشخیص آن نیازمند به کسب آگاهی از علل بوجود آمدن این عارضه هستند. شایع‌ترین عللی که موجب ایجاد درد در انگشتان و مچ درد می‌شوند، شامل موضوعات زیر هستند:

1- انواع آرتروز

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد که می‌توانند باعث بوجود آمدن مچ درد دست شوند. این آرتروزها عبارت‌اند از:

  • روماتیسم مفصلی: آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی بیماری است که به سبب آن، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خودی حمله کرده و سبب تضعیف عملکرد اندام‌ها می‌شود. این بیماری اغلب مفاصل مچ دست را نیز درگیر می‌کند که باعث ایجاد درد مچ دست می‌شود. از این رو، در این نوع بیماری درد مچ دست به هر دو مچ سرایت خواهد کرد.
  • اُستئوآتریت: این عارضه زمانی رخ می‌دهد که غضروف‌های انتهای استخوان‌ها با گذر زمان به مرور تخریب شوند. به همین دلیل در حالت طبیعی بروز آرتروز در مچ دست رایج نیست. اما افرادی که در گذشته مچ دستشان دچار آسیب و یا ضربه شده‌است مستعد این نوع از آتروز هستند.

2- آسیب‌دیدگی

از دیگر عوامل به وجود آمدن مچ درد دست، آسیب دیدگی است. در ادامه این آسیب دیدگی ها را بررسی می‌کنیم:

  • سندرم دکوروان: این نوع سندرم یک عارضه‌ای است که به موجب آن، صدمه به تدریج بر مچ دست وارد می‌شود و باعث ایجاد احساس درد در ناحیه شست افراد می‌شود. در این سندرم، لیگامان و پوشش‌های مرتبط در ناحیه مچ تا شصت دچار التهاب می‌شوند و به دنبال آن ورم می‌کنند. علاوه براین علائم دیگری که با سندرم دکوروان بروز می‌کند شامل احساس گرما در ناحیه مچ دست، احساس ضعف در ناحیه امتداد مچ دست و شصت است.
  • کشیدگی عضلانی: از جمله عوامل دیگری که موجب ایجاد مچ درد دست می‌شود وجود کشیدگی در عضلات است. این عارضه به دلیل کشیدگی بیش از حد عضله و ایجاد پارگی‌های ریز در رشته‌های موجود در عضلات رخ می‌دهد که سبب پدید آمدن درد در ناحیه مچ دست خواهد شد.

3- تاندونوپاتی

یکی از عواملی که سبب درد مچ دست می‌شود وجود تورم در تاندون‌های ناحیه مچ خواهد بود. این تورم که به اصلاح تاندونوپاتی شناخته می‌شود، در اثر پارگی‌های میکروسکوپی در تاندون‌ها بوجود می‌آید که ناشی از انجام فعالیت زیاد با دست و مچ است. مچ ناحیه دست برای رفع این پارگی‌های میکروسکوپی تورم ایجاد می‌کند. همین امر موجب می‌شود احساس شدید درد در ناحیه مچ رخ دهد.

مچدرد دست بر اثر کار با لپتاپ

4- آسیب‌دیدگی به صورت تدریجی در اثر انجام حرکات تکراری

انجام هرگونه فعالیتی که به صورت مستمر برروی ناحیه مچ دست انجام شود، می‌توانند سبب بوجود آمدن مچ درد دست شود. به عنوان مثال افرادی که ورزش‌هایی همچون تنیس انجام می‌دهند و یا کسانی که به صورت مداوم ویلون مینوازند، در معرض چنین عارضه‌ای قرار دارند.

زیرا انجام فعالیت بیش از اندازه باعث ایجاد تورم در ناحیه مچ می‌شود و اعصاب اطراف آن را تحت فشار قرار می‌دهد. به همین دلیل در ناحیه مچ التهابی ایجاد می‌شود که باعث درد در ناحیه مچ دست و یا حتی شکستگی در ناحیه مچ می‌شود.

بیشتر بخوانید: 8 علت درد مچ دست

5- آسیب به صورت ناگهانی

از جمله مواردی که باعث آسیب‌دیدگی ناگهانی در ناحیه مچ دست می‌شود، می‌توان به کشیدگی، پیچ خوردگی و یا شکستگی مچ اشاره کرد. در این موارد بهتر است تا زمان مراجعه به پزشک و یا حتی پس از آن، از مچبند‌های استانداردی همچون مچبند طبی دست اورتینو استفاده کنید. چنین مچبند‌هایی این امکان را برای شما فراهم می‌آورند تا مچ دست در موقعیتی ثابت قرار بگیرد و از پیشرفت آسیب جلوگیری شود. سایر بیماری‌ها و موقعیت‌هایی که باعث مچ درد دست می‌شود و افراد را دچار کلافگی می‌کند عبارت است از:

 

6- سندرم تونل کارپال

این سندرم که در خانم‌های خانه‌دار شیوع بیشتری دارد، یکی دیگر از علل مچ درد دست به حساب می‌آید. سندرم تونل کارپال زمانی بوجود می‌آید که فشار وارد بر عصب مدیان که از تونل کارپال عبور می‌کند، افزایش یابد. این امر سبب می‌شود تا این عصب تحریک شوند و باعث ایجاد درد در نواحی مختلف به خصوص مچ دست شوند.

7- کیست گانگلیونی

کیست‌های گانگلیونی به صورت بافت‌های نرمی هستند که اغلب در ناحیه مچ دست پدید می‌آیند و منجر به درد مچ دست می‌شود. این کیست‌ها ممکن است دردناک شوند و با فعالیت بیشتر این درد تشدید شود.

8- کین باخ

بیماری کین باخ بیشتر در افراد بزرگسال و در سنین جوانی بوجود می‌آید و به صورت تحلیل تدریجی یکی از استخوان‌های کوچک در ناحیه مچ دست(استخوان هلالی یا Lunate) بروز پیدا می‌کند. این عارضه هنگامی پدید می‌آید که فرایند خونرسانی به این استخوان در مچ دست دچار اختلال شود.

عوامل خطر برای بروز درد مچ

مچ درد دست بر هر فردی امکان دارد حادث شود. به عبارتی چه کسانی که فعالیت‌های زیاد دارند و چه افرادی که بی‌تحرک هستند، مستعد بروز این عارضه هستند. اما به طور کلی فاکتور‌هایی که باعث افزایش بروز درد مچ دست می‌شود شامل موارد زیر هستند:

ورزش اسیب زننده به مچ دست

1- فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای

بوجود آمدن درد در ناحیه مچ دست برای افرادی که در زمینه ورزشی فعالیت دارند بسیار شایع است. این عارضه می‌تواند در اثر ضربه یا فشار مکرر حین ورزش در ناحیه مچ برای افراد بوجود آید. ورزش‌هایی همچون بولینگ، فوتبال، ژیمناستیک و تنیس احتمال ابتلا افراد به درد در ناحیه مج دست را افزایش می‌دهند.

2- انجام فعالیت تکراری در ارتباط با مچ دست

به طور معمول انجام هر فعالیتی که به صورت مداوم و با فشار بر روی مچ دست انجام شود، امکان ابتلا به این عارضه را بالا می‌برند. حتی کار‌های ساده‌ای همچون بافتنی و یا کوتاه کردن موی سر باعث بروز درد در مچ می‌شوند.

3- بیماری و یا موقعیت‌های خاص

بیماری‌هایی همچون دیابت، آرتریت روماتوئید و اختلال هورمون تیروئید باعث افزایش مچ درد دست ناشی از تونل کارپال می‌شوند. برای جلوگیری از درد در ناحیه مچ، باید از انجام برخی کار‌ها خودداری کنید. به عنوان مثال به افراد توصیه می‌شود تا از مصرف الکل، ماهی دودی و یا هر خوراکی نمک سود شده‌ای خودداری کنند. از سوی دیگر، در رفتگی استخوان هلالی مچ دست و بارداری عواملی هستند که این عارضه را تشدید می‌کنند.

عوامل پیشگیری از درد مچ دست

عوامل پیشگیری از درد مچ دست

باوجود اینکه پیشگیری از اتفاقی که به صورت ناگهانی رخ می‌دهند، کاری غیر ممکن است. اما با رعایت نکاتی کلیدی، می‌توانید احتمال مبتلا شدن به این عارضه را کمتر کنید:

  • اگر شغلی دارید که مرتبط با انجام کار‌های سیستمی است، بهتر است نکات ارگونومیک را در حین انجام کار رعایت کنید. به عنوان مثال اگر از موس و یا صفحه کلید به صورت طولانی مدت استفاده می‌کنید، مچ دست خود را در وضعیتی خنثی قرار دهید و از هرگونه فشار بیش از اندازه به ان خودداری کنید.
  • در هنگام انجام فعالیت‌های پرخطر همچون تنیس و یا اسنوبرد، از مچبند و محافظ مچ استفاده کنید. این محصول را می‌توانید از اورتینو تهیه کنید.
  • برای جلوگیری کردن از زمین خوردن و یا لیز خوردن بهتر است از کفش‌های معمولی و متناسب با خود استفاده کنید.
  • همچنین به میزان کافی در طول روز کلسیم را در برنامه غذای خود داشته باشید. این امر سبب می‌شود تا از شکستگی‌های استخوانی به خصوص در افراد سالمند پیشگیری شود و به تبع آن عارضه درد مچ دست کمتر رخ دهد.

نحوه تشخیص علت درد مچ دست

نحوه تشخیص علت درد مچ دست

اگر پس از پدید آمدن مچ درد دست به پزشک مراجعه کنید، معاینات فیزیکی برای شما انجام خواهد شد که در حین آن بررسی‌های متنوعی از میزان تورم و التهاب و یا تغییر شکل مچ دست، میزان دامنه حرکت مچ دست و یا قدرت مچ دست انجام می‌شود. همچنین برای تشخیص دقیق علت درد، پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری برای شما درخواست کند. رایج‌ترین این تصویر‌برداری‌ها عبارت است از:

1- سونوگرافی

در این روش ساده به صورت غیرتهاجمی تاندون‌ها و رباط‌ها و کیست‌های موجود در ناحیه مچ دست مورد بررسی قرار می‌گیرد تا علت درد در ناحیه مچ کشف شود.

2- ام آر آی

در‌ ام آر آی، با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی پر قدرت، تصاویری دقیق از استخوان‌ها و بافت‌های نرم اطراف آن فراهم می‌کند تا علت درد در ناحیه مچ مورد بررسی قرار گیرد.

3- سی تی اسکن

با استفاده از این روش جزئیات دقیقی از استخوان‌های ناحیه دست نمایش داده‌میشود. حتی ممکن است شکستگی‌هایی که در ناحیه مچ پدید آمده‌است نیز نشان داده‌شود.

4- اشعه ایکس

با استفاده از اشعه ایکس علت درد در مچ دست در افراد مشخص می‌شود. از سوی دیگر اشعه ایکس قابلیت نشان دادن شکستگی‌های استخوان که ناشی از آرتروز است را دارد.

5- سایر روش‌های تشخیصی

در صورتی که نتایج بدست آمده از تصویر‌برداری مناسب نباشد، پزشک امکان دارد از روش آرتروسکوپی استفاده کند. به این منظور ابزاری با سایز کوچک به نام آرتروسکوپ به وسیله برشی کوچک در ناحیه پوست به سمت مچ دست وارد می‌شود. آرتروسکوپ دارای دوربینی کوچک و وزنی سبک است که تصاویر را بر روی ‌مانیتور به صورت زنده به نمایش می‌گذارد.

این آزمایش برای افرادی که از درد مچ به مدت طولانی رنج می‌برند مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه براین، با استفاده از روش آرتروسکوپی پزشکان به ترمیم ناحیه آسیب‌دیده در قسمت مچ می‌پردازند.

همچنین افرادی که در تشخیص‌های پزشکی مشکوک به سندرم تونل کارپال هستند، برای تشخیص قطعی با تجویز پزشک الکترومیوگرام انجام می‌دهند. در این تکنیک بااستفاده از یک الکترود نازک که به عضله اطراف مچ متصل می‌شود، فعالیت الکتریکی این عضله حین استراحت و یا انقباض سنجیده می‌شود تا از علت اصلی درد ناشی از سندرم تونل کارپال مطلع شوند.

ورزش برای آرتروز مچ دست

روش‌های درمانی

برای درمان مچ درد دست بسته به نوع، محل و میزان آسیب باید اقدامات لازم را انجام داد‌. همچنین در حین درمان به میزان سن و سلامت کلی افراد نیز باید توجه داشت.

1- درمان با استفاده از دارو

اگر درد‌های ناشی از مچ دست خفیف باشند می‌توان از مسکن‌هایی که بدون نسخه پزشک ارائه می‌شوند استفاده کنید. به عنوان مثال مسکن‌هایی همچون ایبوپروفن و دیکلوفناک از جمله رایج‌ترین این دارو‌ها هستند. از سوی دیگر برای استفاده از مسکن‌های قویتر و دوز بالاتر باید به یک پزشک خبره در این زمینه مراجعه کنید.

2- فیزیوتراپی

برای رفع درد در ناحیه مچ، انجام تمرینات و فعالیت‌های خاص که فیزیوتراپ مطرح می‌کند برای بسیاری از افراد کارامد هستند. علاوه براین انجام حرکات فیزیوتراپی پس جراحی‌های مچ برای توان‌بخشی بسیار سودمند خواهند بود.

از سوی دیگر، اگر استخوان‌های ناحیه مچ شما دچار شکستگی شده‌باشند، لازم است تا برای مدتی از مچبند‌های طبی نظیر مچبند طبی اورتینو استفاده کنید تا با استراحت دادن به این استخوان‌ها فرصت ترمیم را فراهم‌آورید.

3- انجام عمل جراحی

در برخی زمان‌ها در هنگام درد در ناحیه مچ، نیاز است تا عمل جراحی برای بهبودی صورت گیرد. مواردی چون:

  • شکستگی استخوان که در آن به تشخیص پزشک ممکن است برای ایجاد ثبات در استخوان‌های آسیب‌دیده از عواملی خارجی همچون پین‌های فلزی استفاده شود.
  • سندرم تونل کارپال که در آن با توجه به تشدید علائم، ممکن است عمل جراحی صورت گیرد. در این عمل با باز کردن رباطی که تونل راتشکیل می‌دهد، فشار عصبی در ناحیه مچ کمتر می‌شود و باعث بهبود درد خواهد شد.
  • در ترمیم تاندون و یا رباط‌هایی که دچار پارگی شده‌اند نیز امکان انجام عمل جراحی وجود دارد.

4- درمان‌های گیاهی برای مچ درد دست

امروزه برخی از گیاهان شناسایی شده‌اند که می‌توانند در کاهش درد ناشی از درد ناحیه مچ کمک کنند. به عنوان مثال گیاه بابونه به متظور آرامش‌بخشی، گیاه آرنیکا جهت درمان سندرم تونل کارپال و گیاه پنجه شیطان به منظور تسکین التهاب در ناحیه مچ دست استفاده می‌شوند. این گیاهان به صورت مکمل برای کاهش درد و التهاب مفاصل در بازار عرضه می‌شوند.

5- درمان‌های سنتی درد مچ

در درمان‌های سنتی با توجه به مزاج افراد خدماتی ارائه می‌شود. به عنوان مثال متخصصان طب سنتی معتقدند افرادی که بلغمی‌تر هستند درد بیشتری در ناحیه مچ خواهند داشت. از این رو با اصلاح مزاج می‌توان درد مچ دست را بهبود بخشید.

از سوی دیگر افراد در این حوزه اعتقاد دارند که علاوه بر استفاده از درمان‌های رایج برای رفع درد ناحیه مچ دست، باید از درمان‌های طب سنتی به عنوان ابزاری مکمل نیز استفاده کرد. برای مثال افراد با این عارضه می‌توانند از دمنوش‌هایی همچون چای سبز، شنبلیله و دارچین استفاده کنند و درد خود را تسکین دهند. از سوی دیگر استفاده از روغن‌های گیاهی مانند بادام تلخ بر ناحیه درد باعث بهبود درد خواهد شد.

زمان مناسب برای مراجعه پزشک

از آنجایی که درد مچ دست در بسیاری از موارد به دلیل فشار‌های جزئی وارد شده برآن و یا رگ به رگ شدن بوجود می‌آید، نیازی به مراجعه به پزشک نیست. در این شرایط استفاده از روش‌های خانگی مثل یخ گذاشتن و یا استراحت دادن به دست‌ها می‌توان در جهت بهبود درد بسیار مؤثر واقع شود. علاوه براین استفاده از مچبند‌های طبی برای بهبود یا رفع این درد‌ها برای بسیاری از افراد دارای کارایی بالایی بوده‌است.

همچنین با استفاده از دارو‌های مسکن که بدون نسخه پزشک در اختیار افراد قرار می‌گیرد، انتخابی مناسب جهت تسکین درد مچ دست خواهد بود.

با این وجو اگر علائم درد در ناحیه مچ شدت بگیرد به گونه‌ای که فرد دیگر قادر به انجام کار‌های خود به طور شخصی نباشد یا درد به اندازه‌ای باشد که توان تحمل آن را نداشته باشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. به دنبال آن، پزشک بااستفاده از روش‌های تشخیصی گفته‌شده و انجام اعمالی جهت بهبود درد در ناحیه مچ اقدام خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با درمان التهاب و آسیب‌های مرتبط با مچ دست آشنا کردیم. در صورتی که شما هم به بیماری مچ دست گرفتار شده‌اید، به شما برند اورتینو را معرفی می‌کنیم. این برند در جهت رفع و یا بهبود مچ درد دست در افرادی که به دلایل گوناگون دچار این عارضه هستند، اقدام به ارائه خدماتی چون مچ بندهای پیشرفته کرده‌است. افراد با استفاده از این محصولات و خدمات می‌توانند به راحتی و سادگی این عارضه را درمان کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

سبد خرید فروشگاه

محصولات اورتینو را فقط از سایت رسمی اورتینو خریداری فرمایید

.

X