مجله ortino

پارگی مینیسک زانو

بهترین روش های درمان پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو

شاید تا به حال در مورد مینیسک زانو شنیده باشید. مینیسک زانو در واقع یک دیسک لاستیک مانند با شکل مشابه حرف C می‌باشد که علاوه بر این که وزن بدن را در سراسر زانو پخش می‌کند، نقش ضربه گیر را نیز دارا است. هر فرد به طور کلی ۴ عدد مینیسک در بدن خود دارد. هر زانو دو مینیسک دارد که یکی در لبه خارجی و یکی از لبه داخلی زانو قرار گرفته است. پارگی مینیسک زانو یکی از شایع‌ترین علت‌های زانو درد در افراد بوده و می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. خوشبختانه در اغلب موارد پارگی مینیسک زانو قابل درمان است؛ اما روش های درمان پارگی مینیسک زانو بسته به عوامل مختلفی همچون نوع پارگی، شدت پارگی و محل آن می‌تواند متفاوت باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع روش‌های درمان مینیسک زانو و مواردی از این دست بپردازیم؛ پس اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این مورد هستید تا انتها با اورتینو همراه باشید.

بیشتر بخوانید: خرید زانو بند طبی برای پارگی رباط زانو

علائم پاره شدن مینیسک زانو

پیش از این که بخواهید برای درمان پارگی مینیسک زانوی خود اقدام کنید بهتر است با علائم آن به خوبی آشنا شوید. از شایع‌ترین علائم پارگی مینیسک زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورم و التهاب و سفتی زانو
  • درد شدید زانو مخصوصاً در هنگام لمس و یا پیچاندن ناحیه آسیب دیده
  • احساس سنگینی بیش از اندازه روی زانو
  • گرفتگی و قفل شدگی و درد ناگهانی زانو به طوری که احساس کنید قادر به صاف کردن آن نیستید.

در صورت مشاهده این علائم بهتر است فوراً با پزشک متخصص تماس بگیرید.

ایا پیاده روی برای پارگی مینیسک زانو ضرر دارد

پیاده‌روی ممکن است برای برخی افراد با پارگی مینیسک زانو مفید باشد، اما در برخی موارد نیاز به احتیاط دارد. مینیسک زانو دو عنصر C-شکل شکل می‌دهد و به عنوان فریمنگ‌های توزیعی وزن در مفصل زانو عمل می‌کند. این بافت‌های غضروفی ممکن است در نتیجه آسیب، فشار یا تراکم زیاد بر زانو، پارگی یا تمایل به آسیب ببینند.

اگر شما پارگی مینیسک زانو دارید و می‌خواهید پیاده‌روی را به عنوان یک فعالیت فیزیکی انتخاب کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. مشورت با پزشک: قبل از هر گونه فعالیت ورزشی، به ویژه اگر مشکلی در زانو دارید، مشورت با پزشک یا متخصص فیزیوتراپ مهم است. آنها می‌توانند به شما راهنمایی کنند که آیا پیاده‌روی مناسب است یا خیر.
  2. انتخاب سطح مناسب فعالیت: انتخاب سطح مناسب فعالیت بسیار حائز اهمیت است. سطوح صاف و نرم، مانند مسیرهای پارک یا مسیرهایی با زیره‌های مناسب، ممکن است مناسبتر باشند.
  3. توجه به علائم: در صورتی که به هر نوع درد یا ناراحتی در زانو برخوردید، فوراً فعالیت خود را متوقف کنید و به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. استفاده از ادوات حمایتی: استفاده از زانوبند یا قلاب‌های زانو می‌تواند به کاهش فشار بر مینیسک و کمک به حمایت از زانو کمک کند.
  5. تمرینات تقویتی و انعطاف‌پذیری: برنامه تمرینات تقویتی و انعطاف‌پذیری زانو می‌تواند به بهبود قدرت عضلات و کاهش فشار بر مینیسک کمک کند.

آیا درمان مینیسک زانو به جراحی دارد؟

پاسخ به این سؤال می‌تواند هم «بله» و هم «خیر» باشد. اکنون بد نیست بدانیم که « در چه صورتی درمان پارگی مینیسک نیاز به جراحی دارد؟ »

در صورتی که مشکلات زیر به وجود آمده باشد شما برای بهبود نیاز به عمل جراحی خواهید داشت:

  • در صورتی که دو سوم داخلی مینیسک دچار پارگی شده باشد شما ملزم به انجام جراحی هستید؛ زیرا این بخش فاقد جریان خون بوده و به همین دلیل خود به خود ترمیم نمی‌شود.
  • در پارگی‌های پیچیده مینیسک اغلب برای اصلاح بخش آسیب دیده نیاز به انجام جراحی خواهد بود.
  • در صورتی که درد ناشی از پارگی مینیسک در حدی باشد که عملکرد زانوی شما را مختل کند، برای ترمیم یا برداشتن بافت آسیب دیده نیاز به جراحی خواهد بود.
  • گاهی اوقات مینیسک نیاز به یک ترمیم یا اصلاح جزئی به وسیله جراحی دارد که به آن منیسکتومی گفته می‌شود. گفتنی است که منیسکتومی در دراز مدت می‌تواند منجر به ابتلا به آرتروز شود.

بیشتر بخوانید: زانوبند طبی بعد از عمل جراحی

در صورتی که مشکلات زیر برای شما به وجود آمده باشد با درمان‌های غیر جراحی می توان مسئله را حل کرد:

  • اگر پارگی خفیف بوده و در یک سوم خارجی مینیسک، یعنی در بخش قرمز رنگ آن که دارای رگ‌های خونی است اتفاق افتاده باشد، اصولاً پزشکان درمان‌های غیر جراحی را به جراحی ترجیح می‌دهند. البته در صورتی که درد و علائم شما پس از گذشت ۹۰ روز همچنان ادامه دار بوده و رو به شدیدتر شدن برود، ممکن است پزشک به شما انجام جراحی را توصیه کند.
  • پارگی مینیسک ممکن است در اثر آسیب دیدگی زانو اتفاق افتاده باشد. در چنین مواقعی اصولاً پزشکان درمان خانگی مینیسک زانو را به شما توصیه خواهند کرد.

انواع روش های درمان پارگی مینیسک زانو به سبک خانگی

همان طور که گفتیم برای درمان پارگی مینیسک زانو می‌توان جراحی کرد و یا با روش‌های غیر جراحی آن را درمان کرد. اکنون بد نیست که با روش‌های درمان مینیسک زانو در خانه آشنا شوید تا اگر نیاز به درمان داشتید بتوانید با آگاهی کامل برای این کار اقدام کنید.

۱) درمان RICE:

بهترین شیوه درمان برای اغلب آسیب‌های زانو از جمله پارگی مینیسک، روش رایس می‌باشد. این روش شامل چهار بخش می‌باشد:

R: بخش اول این درمان استراحت کافی (rest) می‌باشد.

I: بخش دوم این درمان قرار دادن کمپرس یخ به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به منظور کاهش تورم می‌باشد.

C: در بخش سوم شما می‌توانید با بانداژ کردن زانوی خود ورم را کاهش دهید.

E: در بخش چهارم شما باید در حالت نشسته یا دراز کشیده پا‌های خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید تا جریان خون بیشتر به سمت قلب روانه شود.

 

۲) درمان فیزیوتراپی:

یکی از بهترین روش های درمان پارگی مینیسک زانو، درمان از طریق فیزیوتراپی است. در این روش از درمان ورزش برای پارگی مینیسک زانو استفاده می‌شود. در فیزیوتراپی به شما تمریناتی جهت تقویت عضلات اطراف زانو داده می‌شود تا با انتقال فشار به عضلات، فشاری که بر زانو وارد می‌شود به حداقل برسد. می‌توان گفت بهترین ورزش برای پارگی مینیسک زانو تمریناتی است که فیزیوتراپ به شما پیشنهاد می‌کند.

۳) آرتز‌ها و زانو بند مناسب برای پارگی مینیسک

گاهی اوقات ممکن است پزشک با تجویز مواردی مانند زانوبند‌های مخصوص پیشگیری از آسیب زانو ، تا زمان درمان کامل حرکت زانوی شما را محدود کند. از انواع زانوبند مناسب برای پارگی مینیسک میتوان به زانوبند های  Rebound Dual اورتینو که با شبیه سازی از جدیدترین تکنولوژی های دانش ارتوپدی دنیا طراحی شده و برای این مشکل زانو بسیار موثر میباشد.

 

۴) درمان با دارو‌های گیاهی:

درمان‌های گیاهی معمولاً یک درمان مکمل برای دیگر روش های درمان پارگی مینیسک زانو محسوب می‌شود. در این روش گیاهان دارویی مانند زنجبیل، زردچوبه، زعفران، میخک، آویشن و خردل به صورت دمنوش و به طور منظم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵) طب سنتی:

در طب سنتی به طور موضعی از روغن‌هایی مانند روغن زیتون، روغن بادام شیرین برای درمان گیاهی پارگی مینیسک زانو استفاده می‌شود. یکی از بهترین ترکیب‌هایی که می‌تواند به خوبی نقش قابض را در درمان ایفا کند مخلوطی از پیاز گل، سرکه و عسل می‌باشد که باید روی یک الی سه بار بر روی قسمت آسیب دیده ضماد شود.

۶) NSAID‌ها:

پس از مراجعه به پزشک ممکن است برای شما دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی از جمله ایبوپروفن و آسپرین تجویز شود. این دارو‌ها عملاً درمانگر نیستند اما می‌توانند درد شما را به مدت ۲ تا ۳ ماه کاهش دهند.

7) روغن برای پارگی مینیسک زانو:

روغن‌های گیاهی، به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهاب و تسکین درد، در درمان پارگی مینیسک زانو موثر هستند. انواعی از این روغن‌ها عبارتند از:

  1. روغن وینترگرین
  2. روغن هلی کریسوم
  3. روغن مریم‌گلی
  4. روغن عرعر
  5. روغن کندر
  6. روغن سیاه‌دانه

بیشتر بخوانید: زانوبند طبی آرتروز

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده و نگهداری زانوبند طبی

سؤالات متداول

ایا پیاده روی برای پارگی مینیسک زانو ضرر دارد؟

به طور کلی می‌توان گفت که پیاده روی سبک و خفیف برای پارگی مینیسک زانو ضرری ندارد؛ اما در صورتی که این پیاده روی بر روی زانوی شما فشاری وارد کند می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

مواد غذایی مفید برای پارگی مینیسک زانو کدام است؟

شما می‌توانید از دمنوش‌هایی مانند دمنوش زعفران، زنجبیل، زردچوبه و…برای درمان مینیسک زانو استفاده کنید. همچنین مصرف مواد غذایی همچون فلفل هندی یکی از روش های درمان پارگی مینیسک زانو محسوب می‌شود.

آیا پارگی مینیسک زانو ترمیم می‌شود؟

در برخی اوقات مانند زمانی که پارگی در یک سوم خارجی مینیسک باشد می‌توان پارگی مینیسک را با روش‌های خانگی درمان کرد؛ اما در صورت ایجاد پارگی در دوم سوم داخلی مینیسک، شما نیاز به ترمیم یا برداشتن آن در طی فرآیند عمل مینیسک زانو خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: خرید کمربند طبی

کلام آخر

در این مطلب تلاش بر این بود که شما را با انواع روش های درمان پارگی مینیسک زانو آشنا کنیم و به تمامی سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهیم. در صورتی که در این زمینه ابهام یا سؤالی در ذهن شما باقی مانده است می‌توانید با مشاورین اورتینو در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه